9 Μαΐου, 2024

Δημοτικές εκλογές: Όσα είπαν Μπακογιάννης και Δούκας στο debate – Η κόντρα για τον Μεγάλο Περίπατο, τα αντιπλημμυρικά έργα και η ασφάλεια

Δημοτικές εκλογές: Όσα είπαν Μπακογιάννης και Δούκας στο debate – Η κόντρα για τον Μεγάλο Περίπατο, τα αντιπλημμυρικά έργα και η ασφάλεια

Τέσσερις ημέρες πριν τον δεύτερο γύρο των δημοτικών εκλογών, Κώστας Μπακογιάννης και Χάρης Δούκας διασταύρωσαν τα «ξίφη» τους στο debate της ΕΡΤ, με θέμα τον Δήμο Αθηναίων. Οι δύο υποψήφιοι δήμαρχοι της Αθήνας, υπό τον συντονισμό του Γιώργου Κουβαρά, απάντησαν στις ερωτήσεις των δημοσιογράφων της ΕΡΤ, Λίδας Μπόλα και Μάκη Προβατά.

Τι είπαν οι δύο υποψήφιοι στις εισαγωγικές τοποθετήσεις τους

«Το πιο σημαντικό για μένα είναι η αποχή. Γιατί ανεξαρτήτου αποτελέσματος, το αποτέλεσμα της επόμενης Κυριακής ήταν μια μαζική επιβεβαίωση και μία πολύ μεγάλη αναγνώριση και του έργου και του σχεδίου μας», επισήμανε ο υποψήφιος για το Δήμο της Αθήνας Κώστας Μπακογιάννης, κατά την ελεύθερη τοποθέτησή του.

«Όταν στις 3 Αυγούστου αποφάσισα να μπω σε αυτή τη διαδικασία, φτιάξαμε μια νέα δημοτική πρόταση, καθαρά αυτοδιοικητική. Από τους 177 δημοτικούς συμβούλους το 50% είναι ΠΑΣΟΚ -από όπου προέρχομαι κι εγώ- και το υπόλοιπο 50% είναι από την πολιτική οικολογία, την Αριστερά, την κεντροαριστερά των δικαιωμάτων», επισήμανε με τη σειρά του ο υποψήφιος για το Δήμο της Αθήνας Χάρης Δούκας.

«Η Αθήνα δεν προχωρά με σχόλια και συνθήματα» – «Θα χρησιμοποιήσω κάθε σπιθαμή γης»

Στην ερώτηση για τη λειτουργία της πόλης ο Κώστας Μπακογιάννης απάντησε μεταξύ άλλων: «Έχει γίνει πολύ μεγάλη πρόοδος και η Αθήνα είναι καθαρότερη από ποτέ. Είναι καθαρή; Όχι. Αλλά έχουμε προχωρήσει μπροστά. Τι έχει αλλάξει; Πρώτα απ’ όλα η φιλοσοφία. Δεν είναι πια ο κάδος που αλλάζουμε, είναι και ότι η Αθήνα θέλει νερό, θέλει σαπούνι, θέλει απολύμανση. Το δεύτερο είναι ότι έχουμε ανανεώσει και εκσυγχρονίσει τον στόλο. Το τρίτο είναι ότι έχουμε δώσει ιδιαίτερη έμφαση στην ανακύκλωση. Ξεκινήσαμε από ένα 2% και ήδη στο 10%, παρά τα δύο χρόνια της πανδημίας και θα συνεχίσουμε με αυτό τον ρυθμό για το 20% του χρόνου και για το 40% το 2028. Η Αθήνα δεν προχωράει με σχόλια και συνθήματα».

Στο θέμα σχετικά με τη λειτουργία της πόλης, ο υποψήφιος δήμαρχος Χάρης Δούκας ρωτήθηκε για τις προτάσεις του για το πράσινο, τις παιδικές χαρές και τους χώρους στάθμευσης στην Αθήνα κατά πόσο υπάρχει εκτίμηση για τον διαθέσιμο ελεύθερο χώρο, ώστε να υλοποιηθούν αυτά.

Ο κ. Δούκας εκδήλωσε την ικανοποίηση του διότι, όπως είπε, έβαλε στη συζήτηση το πράσινο και τις παιδικές χαρές και προσέθεσε χαρακτηριστικά ότι «αυτή η προσέγγιση του δημόσιου χώρου είναι μια προσέγγιση κεντρική».«5 χιλιάδες δέντρα το χρόνο, 25 χιλιάδες την πενταετία» ήταν η απάντηση του κ. Δούκα σχετικά με την δέσμευσή του για την ενίσχυση του πρασίνου της Αθήνας. «Ο κ. Μπακογιάννης είχε πει 75 χιλιάδες και έβαλε 4 χιλιάδες την πενταετία. Δε νομίζω ότι είχε ερωτηθεί ότι είχε πει 75 χιλιάδες, πού θα μπουν» σημείωσε ο κ. Δούκας. Ανέφερε, επίσης, ότι υπάρχει απόφαση του 2018 για 24 οικόπεδα τα οποία είναι έτοιμα και έχουν αξιοποιηθεί μόνο τα 7, ενώ υπενθύμισε δημόσιους χώρους όπως ο Ελαιώνας, του Γουδή, ο λόφος του Στρέφη.

«Θα χρησιμοποιήσω κάθε σπιθαμή γης», «είναι ζωή, δεν είναι εργολαβία, ζαρντινιέρα και πλακάκι» σημείωσε χαρακτηριστικά, ενώ σχετικά με τους χώρους στάθμευσης απάντησε ότι πρέπει να τοποθετηθούν περιμετρικά της πόλης, καθώς είναι «μαγνήτης αυτοκινήτων».

«Κάμερες και συνεργασία με την ΕΛΑΣ»

Στην ερώτηση για την ασφάλεια ο Κώστας Μπακογιάννης απάντησε μεταξύ άλλων: «Η ασφάλεια είναι η βάση. Ναι στις κάμερες, δεν μπορούμε να έχουμε αστυνομικό σε κάθε γειτονιά. Πόσο μάλλον που έχουμε κάμερες νέας γενιάς, οι οποίες πιάνουν ακόμη και την ηχορύπανση. Χαίρομαι γιατί συμφωνήσαμε με τον υπουργό να τοποθετήσουμε κάμερες σε 750 σημεία της πόλης. Από εκεί και πέρα, υπάρχει ένα αντικειμενικό πρόβλημα ασφάλειας. Πρέπει να αλλάξει το μοντέλο. Προληπτική κοινοτική αστυνόμευση, δηλαδή τον αστυνομικό της γειτονιάς. Χρειάζονται επιπλέον δυνάμεις. Και θέλει συνεργασία του δήμου Αθηναίων με την Ελληνική Αστυνομία, την οποία έχουμε ξεκινήσει από το 2019. Και φυσικά η πρόληψη. Φως δηλαδή. Αυτή τη στιγμή αλλάζουμε 43.500 φωτιστικά σε όλη την Αθήνα με Led. Όπως επίσης να συνεργαστούμε με τον ΟΚΑΝΑ και θα συνεχίσουμε να συνεργαζόμαστε. Έχουμε τον νέο ξενώνα μεταβατικής φιλοξενίας, που σώζει ανθρώπινες ζωές. Έχουμε τους χώρους ελεγχόμενης χρήσης, πρέπει όμως να το διευρύνουμε. Και πρέπει να δούμε και το θεσμικό πλαίσιο σε συνεργασία με την κυβέρνηση, να εκσυγχρονιστούμε»

«Για να κρατήσεις μία πλατεία ασφαλή θα πρέπει πρώτα απ’ όλα να είναι καθαρή δεύτερον να είναι φωτισμένη και τρίτον να έχει κόσμο (…) Οι κάμερες δεν είναι προτεραιότητά μου», επισήμανε o Χάρης Δούκας και συνέχισε:

«Σε πάρα πολλές πλατείες όπως στην Αμερικής και στην Αττική και στον Άγιο Παντελεήμονα, δεν συνέβαινε τίποτα από αυτά τα τρία. Ο φωτισμός είναι ζητούμενο και είδα ότι το 2023 ήταν διαθέσιμα 34 εκατομμύρια για φωτισμό και από αυτά αξιοποιήθηκαν μόλις τα 4 εκατομμύρια. Θέλουμε πάρα πολλή δουλειά και υπάρχουν χρήματα τα οποία δεν απορροφούνται. Το πρόβλημα με την δημοτική αστυνομία είναι πρόβλημα της δημοτικής αρχής. Πριν λίγα χρόνια ήταν 1.000 δημοτικοί αστυνομικοί, τώρα είναι ελάχιστοι. Στην Κυψέλη -για παράδειγμα- είναι μόλις δύο στον άγιο Παύλο σε μια 24ωρη βάρδια. Είναι πολύ σημαντικό, η δημοτική αστυνομία πρέπει να ενισχυθεί».

«Σωστή η αρχική σύλληψη του Μεγάλου Περίπατου, η υλοποίηση είχε λάθη»

Στην ερώτηση για τις υποδομές και την ανάπτυξη ο Κώστας Μπακογιάννης απάντησε: «Η αρχική σύλληψη του Μεγάλου Περιπάτου ήταν σωστή, αλλά η υλοποίηση είχε λάθη, είχε αδυναμίες, είχε κενά. Και ναι, καθυστερήσαμε, ναι ταλαιπωρήσαμε και ναι εξοργήσαμε. Όμως το τελικό έργο της Πανεπιστημίου αποζημιώνει. Είναι ο πρώτος πράσινος δρόμος της πόλης, ένας δρόμος συμπεριληπτικός για όλες και για όλους. Πολλά δέντρα, πράσινο, χώρος, επιτέλους υποδομές για ανθρώπους με αναπηρία και έλειπε. Έχει μειωθεί σύμφωνα με μελέτη του ΕΜΠ κατά 25% η ρύπανση. Ναι, υπήρχε ένα σοκ κυκλοφοριακό στην αρχή, αλλά η κυκλοφορία έχει αποκατασταθεί».

«Σε συνδυασμό με τη νέα Ομόνοια, που έχει ξαναγίνει πλατεία, έχουν ξαναανάψει τα φώτα, σε συνδυασμό και με την Κοραή, τη Βουκουρεστίου, λίγο πιο πέρα το Σύνταγμα και τη Β. Όλγας, μας βοηθάει να κάνουμε κάποια βήματα μπροστά και να γίνουμε μια πιο ευρωπαϊκή πόλη. Και αν προσθέσουμε τον Αρδηττό, το Κολυμβητήριο που θα ξανανοίξει γιατί πέρασε στον δήμο Αθηναίων, μαζί και με το Θέατρο του Λυκαβηττού, κλείνουμε σιγά-σιγά τις πληγές της πόλης, που άνοιξε μια κρίση που μας πόνεσε όλους βαθιά», σημείωσε.

Αναφερόμενος στον Μεγάλο Περίπατο, ο κ. Δούκας υπογράμμισε «σαν πολίτης εκνευρίζομαι, σαν καθηγητής εξοργίζομαι διότι είναι μια απλή διαπλάτυνση» ενώ για τα δέντρα που φυτεύτηκαν τελικά μετά από διάφορες εναλλαγές σημείωσε ότι «δείχνει ότι δεν υπήρχε κανένα σχέδιο». Επιπλέον, σχολίασε «έγινε σε έναν δρόμο που είχε καλά πεζοδρόμια», «ούτε ποδηλατοδρόμος, ούτε κάτι άλλο εξεζητημένο» ενώ «συνεχίζει να υπάρχει κυκλοφοριακό κομφούζιο διότι ακριβώς μίκρυνε ο δρόμος χωρίς να υπάρχει διεύρυνση σε υπόλοιπες διαδρομές και οδούς». Ο κ. Δούκας αναφέρθηκε ξεχωριστά στο κλείσιμο της λεωφόρου Βασιλίσσης Όλγας, το οποίο έγινε όπως είπε «χωρίς μελέτη και σχέδιο», με αποτέλεσμα «να κοπεί στα δύο» το κέντρο της πόλης και «οι άνθρωποι που είναι στο Μετς και στο Παγκράτι να πρέπει να περάσουν από το Σύνταγμα και την Ομόνοια». «Δεσμεύομαι ότι θα ανοίξει η Βασιλίσσης Όλγας» υπογράμμισε ο κ. Δούκας «για να μπορέσουμε να βοηθήσουμε τους ανθρώπους να κυκλοφορήσουν λίγο περισσότερο άνετα. Δεν αρκεί. Αλλά να δώσουμε μια πρώτη ανάσα».

«Δεν περιμένουμε κανέναν Daniel για να αντιμετωπίσουμε την κλιματική κρίση»

Στην ερώτηση για την κλιματική αλλαγή και την ανθεκτικότητα ο Κώστας Μπακογιάννης απάντησε: «Κάναμε τη δουλειά μας γειτονιά γειτονιά. Χαρτογραφήσαμε 41 σημεία ευαλοτότητας και επικινδυνότητας σε όλη την πόλη. Κάποια τα αντιμετωπίσαμε και λειτουργήσαμε πολύ καλά με τη νεροποντή, κάποια άλλα τα δρομολογήσαμε και κάποια άλλα βρίσκονται στο σχέδιό μας για την επόμενη πενταετία. Δεν περιμένουμε λοιπόν κανέναν Ντάνιελ, για να αντιμετωπίσουμε την κλιματική κρίση, το κάνουμε από την πρώτη ημέρα.

Και να προσθέσω κάτι σημαντικό, στο οποίο μπορούμε να συμφωνήσουμε. Ένας κλαυσίγελως που έχει να κάνει με τις αρμοδιότητες, πρέπει να λάβει τέλος. Η ευθύνη της πόλης είναι του δήμου, η ευθύνη είναι και κοινωνική και ηθική και αυτοδιοικητική. Άρα πρέπει να έχει την αρμοδιότητα. Όταν όλα τα φρεάτια δεν είναι ευθύνη του δήμου και στέλνει εκεί συνεργείο ο δήμος, καλά κάνει και το στέλνει, αλλά στην πραγματικότητα παρανομεί. Επιτέλους ας ξεκαθαριστεί το τοπίο. Θέλουμε εμείς την αρμοδιότητα και πάμε αν το κυνηγήσουμε μαζί».

«Η Αθήνα είναι ανοχύρωτη πόλη, γιατί δεν υπάρχει μελέτη. Τονίζω τα θέματα της ανθεκτικότητας είναι θέματα επιστημονικά που πρέπει να να τα αντιμετωπίσουμε και επιστημονικά» επισήμανε ο κ. Δούκας. «Είμαστε μέσα στην κλιματική κρίση, τα πράγματα είναι πολύ σύνθετα, γι’ αυτό έχουμε συγκεκριμένο πρόγραμμα για το πώς η πόλη της Αθήνας θα γίνει περισσότερο ανθεκτική. (…) Συγκεκριμένα έργα υποδομής όπως είναι η συμπαγείς χώροι πράσινου. (…) Για εμάς η ανθεκτικότητα είναι απαραίτητη, γιατί σε διαφορετική περίπτωση, η Αθήνα θα έχει σοβαρά θέματα με τις κακοκαιρίες».

«Πρέπει να φτιάξουμε μια συνολική μελέτη – σφουγγάρια για να απορροφούν το νερό της βροχής, να χρησιμοποιήσουμε σαν ασπίδες με δέντρα τους λόφους της Αθήνας, και τα πέντε βουνά της Αθήνας για να δημιουργήσουμε επιμέρους ασπίδες για τις μεγάλες νεροποντές και κάνουμε αντίστοιχες πράσινες διαδρομές που να οριοθετούν τα νερά εκεί που χρειάζεται», συνέχισε.

«40 παιδικές χαρές σε 5 χρόνια»

Σχετικά με τις παιδικές χαρές, ο κ. Δούκας δεσμεύτηκε ότι θα δημιουργήσει 40 παιδικές χαρές σε 5 χρόνια, ώστε να υπάρχει τουλάχιστον μια παιδική χαρά σε κάθε γειτονιά. Ο κ. Δούκας υπενθύμισε ότι στις 70 προϋπάρχουσες παιδικές χαρές, ο κ. Μπακογιάννης προσέθεσε 10, συνεπώς η πόλη πλέον αριθμεί 80 παιδικές χαρές. Σχετικά με το πώς θα βρεθούν τα χρήματα για αυτή τη δαπάνη, ο κ. Δούκας σημείωσε ότι η πόλη της Αθήνας έχει προϋπολογισμό περισσότερο από 1 δισεκατ. και είπε χαρακτηριστικά «λέτε να μην υπάρχουν τα χρήματα;».

Επιπλέον, ο κ. Δούκας τόνισε ότι η Αθήνα έχει υψηλά δημοτικά τέλη, και συνεπώς πρόκειται για υποχρέωση του δήμου να προσφέρει αυτές τις υπηρεσίες στους πολίτες, σημειώνοντας «αδιαπραγμάτευτο δικαίωμα στην ψυχαγωγία οι παιδικές χαρές». «Η προσέγγισή μας είναι διαφορετική. Να μιλήσουμε για τις υποβαθμισμένες γειτονιές και την υποτιμημένη καθημερινότητα».

«Πρέπει να φτιάξουμε μια συνολική μελέτη – σφουγγάρια για να απορροφούν το νερό της βροχής, να χρησιμοποιήσουμε σαν ασπίδες με δέντρα τους λόφους της Αθήνας, και τα πέντε βουνά της Αθήνας για να δημιουργήσουμε επιμέρους ασπίδες για τις μεγάλες νεροποντές και κάνουμε αντίστοιχες πράσινες διαδρομές που να οριοθετούν τα νερά εκεί που χρειάζεται».

Προσβασιμότητα

Για τα ζητήματα της προσβασιμότητας ο κ. Μπακογιάννης σημείωσε: «Τα παιδιά με αναπηρία δεν μπορούσαν να πάνε στην Αθήνα σχολείο. Αυτή τη στιγμή προχωράει και τελειώνει το έργο σε δεκάδες σχολεία με ράμπες, αναβατόρια, τουαλέτες για παιδιά με αναπηρία. Συνεχίζουμε στο δημόσιο χώρο, έχουμε κάνει σε πάνω από 60 δρόμους νέα πεζοδρόμια, έχουμε κάνει 30 πεζοδρόμους, 10 πλατείες και προχωράμε για να μπορέσει να γίνει η Αθήνα επιτέλους ασφαλής. Επόμενο βήμα: στις ράμπες αναπήρων βάζουμε αισθητήρες ώστε όταν ένα αυτοκίνητο παρκάρει να καλείται η δημοτική αστυνομία. Επόμενο βήμα: στις νέες παιδικές χαρές να υπάρχουν και παιχνίδια για τα παιδιά με αναπηρία, είναι μεγάλη υπόθεση. Είδα το γιο μου έξι χρονών να παίζει σε μία παιδική χαρά με ένα παιδάκι με αναπηρία κι αισθάνθηκα πολύ καλά. Εννοείται ότι όλοι μας αθλητικοί χώροι είναι προσβάσιμοι για άτομα με αναπηρία. Έχουμε πάρα πολύ δουλειά ακόμα, ένα “βουνό” να ανέβουμε».

Σε παρέμβασή του για τα πεζοδρόμια, ο κ. Δούκας σημείωσε: «Θυμάμαι ότι ήταν προεκλογική δέσμευση το 80% των πεζοδρομίων να βελτιωθούν, στη συνέχεια άκουσα ότι είπατε 200.000 τ.μ. θα βελτιωθούν και τελικά καταλαβαίνω ότι από τον υπολογισμό σας βελτιώθηκαν 75.000, άρα έχουμε μία μεγάλη στέρηση σε έναν στόχο πολύ σημαντικό. Για εμάς είναι προτεραιότητα και θα διπλασιάσουμε τον προϋπολογισμό που είναι προς διάθεση για το πεζοδρόμια, γιατί αυτή τη στιγμή στο κέντρο της Αθήνας υπάρχουν πολύ μεγάλα προβλήματα όχι μόνο για τους ανάπηρους και τα άτομα με ειδικές ανάγκες αλλά και τους ανθρώπους της τρίτης ηλικίας. Πήγα και στην διεύθυνση καθαριότητας και με ενημέρωσαν ότι δεν υπάρχουν υποδομές για ΑμεΑ. Ακόμα και σε διευθύνσεις του δήμου όπως και στην Λιοσίων που πήγα, ακόμα και σε δημοτικά κτίρια, υπάρχει σοβαρό πρόβλημα. Είναι μία υστέρηση που πρέπει εδώ και τώρα να σταματήσει».

«Να δημιουργηθεί ένας οργανισμός για τη βιώσιμη κινητικότητα στην Αθήνα»

Στην ερώτηση για τον πολιτισμό και τα ζητήματα γύρω από αυτόν, ο Κώστας Μπακογιάννης απάντησε: «Θα πρέπει να έχουμε Νόμο που ξεκάθαρα θα ορίζει, ότι σε εργάσιμες ημέρες και ώρες ο δρόμος δεν θα κλείνει για τίποτα και για κανέναν. Αν και δεν έχει ψηφιστεί αυτός ο Νόμος, από τότε που το κάναμε μεγάλο θέμα και φωνάξαμε, σε συνεργασία με την Τροχαία έχουμε καταφέρει να το ρυθμίσουμε.

Επειδή όμως με πήγατε στο κυκλοφοριακό και είναι κι αυτό ο πολιτισμός της καθημερινότητάς μας, θα πρέπει να δούμε ορισμένα ζητήματα. Το ένα ζήτημα είναι ότι η αναρχία που βλέπουμε σήμερα στους δρόμους, δεν είναι τίποτα άλλο από τον καθρέφτη της αναρχίας στο θεσμικό πλαίσιο. Έχουμε πολλές αρμοδιότητες, πολλούς φορείς, που περιπλέκονται. Εμείς έχουμε προτείνει, μαζί με την Ένωση Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων, να δημιουργηθεί ένας οργανισμός για τη βιώσιμη κινητικότητα στην Αθήνα. Είναι σημαντικό γιατί θα μας επιτρέπει να οργανωθούμε. Από τις πιάτσες στα ταξί και τις λεωφορειολουρίδες μέχρι την ενίσχυση των μέσων μαζικής μεταφοράς, η οποία είναι απολύτως απαραίτητη. Με τα νέα οχήματα που έρχονται θα αντικαταστήσουμε τα γερασμένα. Και πρέπει να μιλήσουμε για δημοτική συγκοινωνία συμπληρωματικά. Είμαστε έτοιμοι, έχουμε κάνει τη μελέτη, γι’ αυτό θα πρέπει να μιλήσουμε για επέκταση της ελεγχόμενης στάθμευσης, όπου μπορούμε γιατί δεν θέλουμε να βάζουμε τον κόσμο να πληρώνει. Και να μιλήσουμε για ένα πάρκινγκ τουλάχιστον σε κάθε δημοτική κοινότητα».

«Ποιο ήταν το κόστος για τον Μεγάλο Περίπατο;»

Στην πρώτη του ελεύθερη παρέμβαση ο Χάρης Δούκας επέλεξε να σχολιάσει «δεν κατάλαβα ποιο ήταν το κόστος για τον Μεγάλο Περίπατο, δεν κατάλαβα γιατί δεν προχώρησαν τα 75 χιλιάδες δέντρα και έγιναν μόνο 4 χιλιάδες» αλλά επιπλέον έθεσε το ζήτημα των σχολείων που βρίσκονται στην αρμοδιότητα του δήμου.

Αναφέρθηκε σε σχολεία σπίτια, κοντέινερ, με βλάβες και σοβάδες που πέφτουν. «Να υπάρχει σχολείο, να υπάρχουν υποδομές» είπε ο κ. Δούκας. «Θέλω να πω ότι αυτά τα θέματα της καθημερινότητας είναι πάρα πολύ κρίσιμα και δεσμεύομαι ότι η πρώτη μου απόφαση θα είναι, εάν αναλάβω τη δημοτική αρχή, να λύσω αμέσως αυτά τα θέματα, δηλαδή να βρω τα προβλήματα και με φαστ τρακ διαδικασίες με ευθύνη του δήμου να δημιουργήσω ασφάλεια και αξιοπρέπεια σε μαθητές και καθηγητές».