16 Μαΐου, 2024

Αυξήσεις σε τηλεφωνία και Ίντερνετ μετά τις εκλογές: Πώς θα εφαρμοστεί η τιμαριθμική αναπροσαρμογή στους λογαριασμούς

Αυξήσεις σε τηλεφωνία και Ίντερνετ μετά τις εκλογές: Πώς θα εφαρμοστεί η τιμαριθμική αναπροσαρμογή στους λογαριασμούς

Το τέλος των σταθερών παγίων στους λογαριασμούς τηλεφωνίας και ίντερνετ καθόλη τη διάρκεια ισχύος των συμβολαίων θα σημάνει ουσιαστικά η εφαρμογή της ρήτρας τιμαριθμικής αναπροσαρμογής, η οποία θα καταστεί δυνατή μετά την αλλαγή του Κανονισμού Γενικών Αδειών της Εθνικής Επιτροπής Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων (ΕΕΤΤ).

Η δημόσια διαβούλευση για το θέμα που ξεκίνησε η Αρχή βρίσκεται ήδη στον αέρα, όπως είχε γράψει το «Εθνος». Θα διαρκέσει έως τις 13 Ιουλίου 2023, ενώ τα νέα αυξημένα τιμολόγια για τηλεπικοινωνιακές υπηρεσίες αναμένεται να τεθούν σε ισχύ σε περίπου δύο μήνες από τώρα.

Η πρόταση της ΕΕΤΤ αφορά την παροχή δυνατότητας τιμαριθμικής αναπροσαρμογής στις συμβάσεις τηλεπικοινωνιακών υπηρεσιών των παρόχων, μέσω αναπροσαρμογής του παγίου κατά τη διάρκεια της σύμβασης με την εισαγωγή ή εφαρμογή ρήτρας τιμαριθμικής αναπροσαρμογής, η οποία θα πρέπει να αναγράφεται με σαφήνεια στη σύμβαση ορισμένου χρόνου και θα ενεργοποιείται βάσει αντικειμενικών και εύλογων κριτηρίων.

Αιτία – όπως σημειώνεται – είναι η υπερβολική και άνω του φυσιολογικού ρυθμού αύξησης του Δείκτη Τιμών Καταναλωτή (ΔΤΚ), όπως καταγράφεται από την Ελληνική Στατιστική Αρχή.

Πώς θα υπολογίζεται η ρήτρα τιμαριθμικής αναπροσαρμογής

Η ρήτρα τιμαριθμικής αναπροσαρμογής θα υπολογίζεται βάσει του πληθωρισμού του προηγούμενου ημερολογιακού έτους, όπως αυτός ανακοινώνεται από την Ελληνική Στατιστική Αρχή ως Δείκτης Τιμών Καταναλωτή (ΔΤΚ). Θα μπορεί να εφαρμόζεται μία φορά ανά ημερολογιακό έτος, μετά την οριστικοποίηση του ετήσιου πληθωρισμού του προηγούμενου χρόνου.

Σε ό,τι αφορά τα υφιστάμενα συμβόλαια, η Αρχή σημειώνει ότι η εισαγωγή της ρήτρας συνιστά τροποποίηση τιμολογίων, κάτι το οποίο ο ισχύων κανονισμός δεν επιτρέπει. Ως εκ τούτου προτείνει να παρέχεται η δυνατότητα αζήμιας καταγγελίας της σύμβασης. Ορίζει επίσης ότι απαγορεύεται η ενεργοποίηση της ρήτρας τιμαριθμικής αναπροσαρμογής πριν την πάροδο 3 μηνών από την σύναψη του συμβολαίου.

Στον νέο Κανονισμό η Αρχή θα συμπεριλάβει υποχρέωση προς τους παρόχους ηλεκτρονικών επικοινωνιών η επικοινωνία τους με την ΕΕΤΤ για θέματα παραπόνων καταναλωτών να γίνεται μέσω διαδικτυακής πλατφόρμας με στόχο την πλήρως ηλεκτρονική και ταχεία διαχείριση των καταγγελιών.

Σε ό,τι αφορά την τιμαριθμική αναπροσαρμογή, σύμφωνα με το κείμενο της διαβούλευσης, αποδίδεται στην επιδείνωση του ευρύτερου οικονομικού κλίματος και τις διαδοχικές αυξήσεις του κόστους προμήθειας και διανομής ενέργειας και καυσίμων υλών που οδήγησαν σε ισχυρές πληθωριστικές πιέσεις.

 

Διευκρινίζεται ότι υπήρξε σχετικό αίτημα παρόχων ηλεκτρονικών επικοινωνιών, οι οποίοι μάλιστα αναμένουν ότι η σχετική πίεση στην κοστολογική βάση θα συνεχιστεί και μελλοντικά με περαιτέρω αυξήσεις τιμών ενέργειας και πληθωριστικών πιέσεων, διακυβεύοντας την προγραμματισμένη ανάπτυξη κρίσιμων υποδομών επέκτασης του δικτύου κινητής τηλεφωνίας (5G) και των δικτύων Νέας Γενιάς (FTTH).

 

Η Αρχή επισημαίνει πως για το 2022 ο ετήσιος μέσος όρος του μηνιαίου Δείκτη Τιμών Καταναλωτή της ομάδας Επικοινωνίες σημείωσε αρνητική μεταβολή -2,44%, σε σχέση με τον αντίστοιχο μέσο όρο μηνιαίου ΔΤΚ Επικοινωνιών για το έτος 2021, δηλαδή αποπληθωρισμό, ενώ το σύνολο των υπηρεσιών και αγαθών του Δείκτη Τιμών Καταναλωτή, για το έτος 2022 παρουσίασε αύξηση, δηλαδή πληθωρισμό, της τάξης του 9,65%, σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ.

 

Σύμφωνα με την ΕΕΤΤ, παρόμοιοι μηχανισμοί τιμαριθμικής αναπροσαρμογής συνδεδεμένοι με τον δείκτη τιμών καταναλωτή εφαρμόζονται ή πρόκειται να τεθούν σε ισχύ και σε άλλες Ευρωπαϊκές χώρες. Για παράδειγμα, σχετικός μηχανισμός λειτουργεί στην Αυστρία, το Βέλγιο, το Ηνωμένο Βασίλειο, την Ιρλανδία, τνη Ιταλία, την Ολλανδία, την Πολωνία και την Πορτογαλία, ενώ σχετική πρόβλεψη υπάρχει και στη Γαλλία και την Ισπανία.

Τα επιχειρήματα του κλάδου

 

Βάσει των στοιχείων που συνέλεξε η ΕΕΤΤ από τους παρόχους τηλεπικοινωνιακών υπηρεσιών, η ενεργειακή κρίση και η συνεπαγόμενη επιδείνωση του ΔΤΚ άσκησε έντονε πληθωριστικές πιέσεις σε ποικίλους τομείς. Οπως αναφέρεται στο κείμενο της διαβούλευσης, ενδεικτικές κατηγορίες κόστους στις οποίες παρουσιάστηκε σχετική επιβάρυνση λόγω του ενεργειακού κόστους και των σημαντικών αυξήσεων των τιμών πρώτων υλών και υπηρεσιών είναι οι ακόλουθες:

  • κόστος ρευματοδότησης δικτύου, συμπεριλαμβανομένων των σταθμών Βάσης του δικτύου πρόσβασης κινητής τηλεφωνίας, των κόμβων του δικτύου σταθερής, των συνεγκαταστάσεων, των Data centers, καθώς και των κτιρίων γραφείων των παρόχων, από 21% έως 43%,
  • κόστος προμήθειας του εξοπλισμού τελικών χρηστών σταθερής, έως 19%,
  • κόστος ανάπτυξης δικτύου, σε υπηρεσίες εγκατάστασης οπτικών ινών και εξοπλισμών σε σταθμούς βάσης, όπως επίσης σε χρεώσεις από συνεργαζόμενες εταιρείες υπηρεσιών πληροφορικής, έως 6%,
  • κόστος παροχής υπηρεσιών από συνδεόμενες εταιρείες, όπως ενδεικτικά η εταιρεία διαχείρισης των κτιρίων γραφείων των παρόχων (υπηρεσίες συντήρησης, ασφάλειας κλπ.), έως 5%,
  • κόστος των μισθώσεων των σταθμών βάσης καθώς και κόστος του καυσίμου για τη λειτουργία των γεννητριών παραγωγής ρεύματος, έως 3%,
  • έξοδα προβολής και διαφήμισης, κυρίως της διαφήμισης μέσω τηλεόρασης, έως 5%,
  • τόκοι και έξοδα δανεισμού, έως 13%, κτλ.