Οι εξελίξεις για την Ελλάδα

Η πανδημία του κορωνοϊού έφερε μια ιστορική, όσο και σοκαριστική αρνητική τιμή για το αργό πετρέλαιο, αν και τις τελευταίες ώρες φαίνεται πως επανήλθε σε θετικό έδαφος, που μεταφράζεται σε τιμή λίγο πάνω από το μηδέν στην αγορά της Ασίας.

Η τιμή του βαρελιού του West Texas Intermediate (WTI) προς παράδοση τον Μάιο ανερχόταν λίγο μετά το άνοιγμα της αγοράς στο 0,56 δολάριο, έναντι των -37,63 δολαρίων, της τιμής χωρίς ιστορικό προηγούμενο στην οποία είχε κλείσει χθες (20/4) βράδυ στη Νέα Υόρκη.

Το αργό βυθίστηκε βαθιά σε αρνητικό έδαφος, για πρώτη φορά στην ιστορία, εξαιτίας του κορεσμού της αγοράς και της κατάρρευσης της ζήτησης εξαιτίας της κρίσης που προκαλεί η πανδημία του κορωνοϊού. Η διαπραγμάτευση των συμβολαίων παράδοσης για τον Μάιο τερματίζεται σήμερα. Ο Αμερικανός πρόεδρος Ντόναλντ Τραμπ δήλωσε χθες Δευτέρα ότι η κυβέρνηση των ΗΠΑ θα αξιοποιήσει την ιστορική πτώση των τιμών του πετρελαίου για να αγοράσει 75 εκατομμύρια βαρέλια αργού και να τα προσθέσει στο στρατηγικό απόθεμα των ΗΠΑ.

«Θα ανεφοδιάσουμε πλήρως το στρατηγικό μας απόθεμα πετρελαίου», διαβεβαίωσε ο Τραμπ, εξηγώντας πως η κυβέρνησή του θα αγοράσει «ως και 75 εκατομμύρια βαρέλια» για να το καλύψει πλήρως. Ο Ρεπουμπλικάνος έκανε τη δήλωση αυτή στη διάρκεια της καθημερινής συνέντευξης Τύπου που παραχωρεί στον Λευκό Οίκο για τις προσπάθειες της κυβέρνησης να αντιμετωπίσει την πανδημία του κορονοϊού.

Η τιμή του αργού κατέρρευσε χθες στις διεθνείς αγορές. Οι τιμές ορισμένων ειδών αμερικανικού αργού υποχώρησαν μάλιστα κάτω από το μηδέν – με άλλα λόγια, οι εταιρείες εμπορίας πετρελαιοειδών πληρώνουν τους πελάτες τους για να αγοράσουν.

Οι εξελίξεις στην Ελλάδα εξαιτίας του «κραχ»

Η πτώση των διεθνών τιμών των καυσίμων μεταφράζεται για τα διυλιστήρια σημαντικές ευκαιρίες για προμήθεια πρώτης ύλης σε ανταγωνιστικό κόστος. Αυτό συμβάλει στην ενίσχυση των περιθωρίων κέρδους των διυλιστηρίων (η διαφορά μεταξύ της τιμής αγοράς και πώλησης).

Διυλιστήρια όπως τα ελληνικά (ΕΛΠΕ, Motor Oil) που μπορούν να αξιοποιήσουν το περιθώριο μεταξύ ελαφριών και βαρύτερων πετρελαίων, είναι δυνητικά στους κερδισμένους από την πτώση των τιμών του πετρελαίου. Ωστόσο, όποια οφέλη αποκομίζουν τα διυλιστήρια από την τιμή της πρώτης ύλης εξανεμίζονται από την κατάρρευση της ζήτησης που έχει προκαλέσει η πανδημία κορωνοϊού. Και αυτό αναμένεται να γίνει εμφανές στις πωλήσεις των επομένων μηνών στα καύσιμα κίνησης, στα αεροπορικά καύσιμα και στα ναυτιλιακά καύσιμα, που λόγω της καθήλωσης του τουρισμού θα επηρεαστούν ανάλογα.

Παράλληλα, πλήγμα θα δεχθούν και οι εξαγωγές διυλισμένου πετρελαίου από τη χώρα μας. Η Ελλάδα εξάγει ετησίως καύσιμα αξίας 9 δισ. ευρώ, με τις πωλήσεις αυτές να στηρίζουν το ισοζύγιο τρεχουσών συναλλαγών της χώρας. Η αξία των εξαγωγών καυσίμων ήταν το 2019 στα περίπου 9 δισ. ευρώ και η αξία των εισαγωγών καυσίμων στα 14 δισ. ευρώ. Ωστόσο, αναλυτές της εγχώριας αγοράς καυσίμων δεν αποκλείουν οι εισαγωγές καυσίμων να περιοριστούν εφέτος σε χαμηλά επίπεδα 15ετίας, ήτοι να κινηθούν κοντά στα 5 δισ. ευρώ. Αυτή η εξέλιξη θα περιορίσει το όποιο έλλειμμα στο ισοζύγιο καυσίμων.

 866 total views,  6 views today

.