Πολύ περίεργη αποδεικνύεται – ήταν εξ αρχής βέβαια, αλλά όσο πάει παραξενεύει ακόμα περισσότερο – η ιστορία με τα «χαμένα» βίντεο της μοιραίας εμπορικής αμαξοστοιχίας, που βρέθηκαν… ξαφνικά και τεχνηέντως βρίσκονται στο επίκεντρο της συζήτησης γύρω από την τραγωδία των Τεμπών και την πορεία της δικαστικής διερεύνησης.
Κάποιος καχύποπτος θα έλεγε ότι «καλύτερη» στιγμή για την απολογούμενη και πιεσμένη από τις κοινωνικές διαδηλώσεις κυβέρνηση, αλλά και για την διάτρητη σε ισχυρή και πιθανόν αρκετά βάσιμη κριτική, Δικαιοσύνη, δεν θα μπορούσε να υπάρχει.
Με τη σειρά τα κομμάτια του παζλ, ορισμένες επισημάνσεις, οι εύλογες απορίες και κάποια οφθαλμοφανή συμπεράσματα:
Εμφανίζονται δύο βίντεο λίγες μέρες μετά τις διαδηλώσεις της 26ης Ιανουαρίου, οι οποίες αιφνιδιάζουν την κυβέρνηση και περίπου τους πάντες. Και ουσιαστικά τυχόν κλιμάκωσή τους (στην επέτειο των δύο ετών από το έγκλημα, στις 28 Φεβρουαρίου δηλαδή) απειλεί να αναδιαμορφώσει τις τάσεις στο πολιτικό σκηνικό και ιδίως να πλήξει την κυβέρνηση, καθότι οι διαδηλώσεις έχουν σαφέστατη διάθεση κριτικής προς τους κυβερνώντες – και τους χειρισμούς της Δικαιοσύνης.
- Ερώτημα Πρώτο: Πώς είναι όμως δυνατόν να υπάρχουν «εξαφανισμένα» βίντεο που ξαφνικά βρέθηκαν;
Κανονικά όλο το ηχητικό και οπτικό υλικό από τις κινήσεις των δύο μοιραίων τρένων (άρα και το πέρασμα της εμπορικής αμαξοστοιχίας από τις σήραγγες των Τεμπών και του Πλαταμώνα) είναι στη διάθεση της Αστυνομίας και της Δικαιοσύνης ήδη από το 2023.

Σύμφωνα με την πρόσφατη καταγγελία της Μαρίας Καρυστιανού η Διεύθυνση Εγκληματολογικών Ερευνών της ΕΛ.ΑΣ. έχει κατασχέσει όλα τα ηχητικά και ψηφιακά αρχεία σε εφαρμογή της σχετικής διάταξης που εξέδωσε στις 14 και 15 Μαρτίου 2023 η τότε ανακρίτρια κυρία Σούρλα.
Επίσης, ο πραγματογνώμονος Βασίλης Κοκοτσάκης, επικαλούμενος έγγραφα (και αναφέροντας ποια) επιβεβαιώνει ότι η ΔΕΕ έχει ήδη στη διάθεση της Δικαιοσύνης τα κατασχεμένα από τον Μάρτιο του 2023 ηχητικά και βίντεο. Ο Κοκοτσάκης επιβεβαιώνει ότι αυτά τα στοιχεία (παραδόξως πώς) δεν υπάρχουν στην δικογραφία.
Προφανώς ανάμεσα σε αυτά τα αρχεία είναι και όλο το βιντεοληπτικό της Interstar Security, η οποία έχει τοποθετήσει τις κάμερες και δίνει το υλικό στον ΟΣΕ.
Με αφορμή την εμφάνιση της χειρίστριας που είχε αποθηκεύσει, λέει, τα βίντεο και τα ανέσυρε στις 8/2/2025 για να τα παραδώσει τώρα στον ανακριτή:
Σύμφωνα με την ανακοίνωση του δικηγόρου της Interstar Security, Καρπενάρου, η χειρίστρια κατέβασε «κατά λάθος» τα δύο βίντεο στις 2 και στις 9 Μαρτίου του 2023. Όμως η εντολή της ανακρίτριας για να παραδοθεί όλο το υλικό στην Αστυνομία ήρθε στις 14 και στις 15 Μαρτίου του 2023.
- Ερώτημα Δεύτερο λοιπόν: Είναι δυνατόν μία εταιρεία (και μία υπάλληλος) να μην αναζητήσει κάθε σχετικό αρχείο και να μην το παραδώσει στις αρχές; Και μάλιστα ενώ έχουν στο μεταξύ ο ανακριτής έχει ζητήσει από την Interstar Security κάθε αρχείο σχετικό με το δυστύχημα, άλλες δύο φορές δύο φορές; Τον Νοέμβριο και τον Δεκέμβριο του 2024.
- Τρίτο Ερώτημα: Είναι ή όχι τα πάντα, που έχει κατασχέσει η ΔΕΕ (ΕΛΑΣ) στην Δικογραφία; Κι αν όχι, όπως καταγγέλλουν οι συγγενείς, γιατί;
Εάν είναι τα πάντα στη δικογραφία, τότε θα υπάρχουν και τα συγκεκριμένα βίντεο, που βρήκε τώρα «κατά τύχη» η Interstar Security και τα παρέδωσε, όπως λέει στον ανακριτή – αφού τα διέρρευσε πρώτα σε μέσα ενημέρωσης για να δημιουργηθεί κλίμα.
Εφόσον η ΔΕΕ έχει διαθέσει στις ανακριτικές αρχές όλα τα ψηφιακά αρχεία, η πρώτη δουλειά που θα έπρεπε να κάνει ο ανακριτής είναι, όχι να δώσει σε πραγματογνώμονες τα βίντεο «Καπερνάρου» για να κάνουν γνωμάτευση, αλλά να κάνει μία απλή διασταύρωση ο ίδιος: Να δει δηλαδή εάν τα δύο βίντεο της Interstar Security περιέχονται στο κατασχεμένο από τις 14 και 15 Μαρτίου υλικό, από την ΔΕΕ.
Αν περιέχονται – και είναι ακριβώς έτσι οι εικόνες – τότε δεν υπάρχει θέμα πραγματογνωμοσύνης επί των δύο βίντεο, αλλά αξιολογείται το κατασχεμένο υλικό και βγαίνουν συμπεράσματα. Αν δεν είναι, τότε γεννάται η υποψία μήπως είναι κατασκευασμένα εκ των υστέρων.
Το μόνο που έχει να κάνει ο εφέτης ανακριτής για να μην μείνει αμφιβολία είναι να ενσωματώσει στη δικογραφία όλο το κατασχεμένο υλικό. Και τα 649.000 αρχεία που του ζήτησαν οι συγγενείς με επικεφαλής την Μαρία Καρυστιανού. Έτσι, εάν τα βίντεο είναι γνήσια και δεν κατασκευάστηκαν τώρα, λόγω «ανάγκης», θα το διαπιστώσουν και οι διάδικοι και δεν θα μείνει καμία αμφιβολία.
Διαφορετικά, γεννάται μία άλλη πιο φριχτή υποψία: Από τη στιγμή που το κατασχεμένο υλικό δεν μπαίνει στη δικογραφία σχεδόν δύο χρόνια τώρα, δίνει τη δυνατότητα σε κάποιους να εμφανίσουν οτιδήποτε ως «γνήσιο υλικό».
Ο Κυριάκος Μητσοτάκης κάνει μία λογική υπόθεση στη συνέντευξή του σήμερα στην Καθημερινή: Ότι «αν αποδειχθούν γνήσια τα δύο οπτικά ντοκουμέντα, η Πολιτεία δεν είχε κανένα λόγο να τα δει καθυστερημένα στη δικογραφία». Σωστό. Αν ήταν γνήσια γιατί να μην είναι στη δικογραφία; Μία εύκολη και επιβεβλημένη κίνηση από τον εφέτη ανακριτή θα ήταν να βάλει λοιπόν έγκαιρα όλο το κατασχεμένο υλικό στη δικογραφία.
- Άρα, η υπόθεση αντιστρέφεται: Μήπως δεν ήταν στη δικογραφία, ακριβώς επειδή δεν είναι γνήσια και πραγματικά; (Τέταρτο Ερώτημα).

Για να δούμε τώρα τι είδους «γνησιότητα» και «αυθεντικότητα» έχουν τα δύο βίντεο της Interstar Security. Αλλά και αν και πόση σημασία έχουν οι πραγματογνωμοσύνες που παραγγέλθηκαν επ’ αυτών:
Θέμα 1: Οι εμπειρογνώμονες Βασιλάκος και Μπατζόπουλος, που πέρσι είχαν εκτιμήσει ότι η πυρκαγιά εκδηλώθηκε από τα έλαια σιλικόνης των τρένων, μελέτησαν τα βίντεο ως προς το αν αυτά απεικονίζουν την μοιραία εμπορική αμαξοστοιχία. Και κατέληξαν ότι «ναι, αυτή εμφανίζεται». Αλλά κρατούν μία σαφέστατη και λογική απόσταση από κει και μετά. Γράφουν ότι «είναι έμφορτη μόνο με όσα αναγράφονται στην επίσημη λίστα φορτίου, χωρίς να διακρίνεται οποιοδήποτε άλλο φορτίο». Εννοούν ότι δεν διακρίνεται κάποιο παράνομο φορτίο, όπως «καύσιμα» ή ό,τι άλλο εύφλεκτο υλικό – καθότι αναζητείται η αιτία της μεγάλης φωτιάς που ξέσπασε μετά τη σύγκρουση.
- Ερώτημα νέο λοιπόν – Πέμπτο: Θα μπορούσε να κυκλοφορεί μία αμαξοστοιχία με… εμφανές παράνομο φορτίο;
Δύσκολο έως απίθανο. Πολύ περισσότερο να είναι ορατό αυτό ακόμα και από κάμερες αυτής της αμφιλεγόμενης ευκρίνειας που είχε ο ΟΣΕ την περίοδο του δυστυχήματος – εξ ου και χρειάστηκε λίγους μήνες μετά να εγκαταστήσει εκατοντάδες άλλες υψηλής ευκρίνειας.
Σημειωτέον ότι οι Βασιλάκος και Μπατζόπουλος δεν είχαν ούτε την τεχνογνωσία ούτε την αποστολή να πιστοποιήσουν τη γνησιότητα των βίντεο – και το σημειώνουν.
Θέμα 2: Τη γνησιότητα την εξετάζει η Διεύθυνση Εγκληματολογικών Ερευνών της ΕΛ.ΑΣ. Το κατά πόσο θα είναι σαφής και πειστική η έκθεσή της είναι ένα θέμα, που μάλλον θα φανεί όταν δημοσιοποιηθεί η εκτίμηση. Στην εποχή της τεχνητής νοημοσύνης πρέπει να είναι πολύ πειστικά τα στοιχεία που θα θεμελιώνουν ένα συμπέρασμα πάντως.
- Κι έτσι προκύπτει το εξής (Έκτο) ερώτημα, με βάση όλες τις λογικές απορίες που συνοδεύουν την εμφάνιση δύο «περίεργων» βίντεο: Ποιος μπορεί να βεβαιώσει με αδιαμφισβήτητο τρόπο και κυρίως να πείσει ότι τα βίντεο είναι γνήσια;

Λογικό και το Έβδομο ερώτημα: Δίνουν τα βίντεο απαντήσεις για το τι συνέβη εκείνη την τραγική νύχτα στα Τέμπη;
Όχι, δεν αποσαφηνίζουν τα πράγματα ως προς την πυρκαγιά που ξέσπασε μετά.
Κανείς δεν μπορεί να πει με βεβαιότητα την αιτία αυτής της μεγάλης «πυρόσφαιρας» που ξεπήδησε.
Η θεωρία περί των ελαίων σιλικόνης δεν ευσταθεί, είναι πλέον σαφές. Το μπάζωμα που έγινε περιόρισε τις δυνατότητες της έρευνας.
Και ο ισχυρισμός, προς τον οποίο κατατείνει η εμφάνιση των δύο βίντεο, ότι δεν μετέφερε το εμπορικό τρένο παράνομο εύφλεκτο υλικό, απλά αφήνει το ερώτημα για την τεράστια πυρκαγιά αναπάντητο.
Μέσα σε αυτό τον ορυμαγδό ερωτημάτων, νέων δεδομένων και ατέλειωτων υποθέσεων, υπάρχει ένα ακόμα κρίσιμο ερώτημα (Όγδοο): Αυτά τα βίντεο αλλάζουν, έστω και κατά τι την σοβαρότητα κατηγορία που απευθύνει η κοινωνία σε Κυβέρνηση και Δικαιοσύνη περί συγκάλυψης;
Η απάντηση είναι καθαρή, σαφέστατη και στέρεη: Όχι.
Η συγκάλυψη δεν συνίσταται στο εάν υπήρχε ή όχι παράνομο φορτίο. Πιθανόν αυτό να μην μαθευτεί ποτέ.
Συνίσταται στο ότι οι αρχές (και με τη δική της εμπλοκή για την οποία θα επιληφθεί η προανακριτική για τον Χρήστο Τριαντόπουλο) παραβίασε το νόμο για τους χώρους τέτοιων δυστυχημάτων, έκανε εργασίες (μπάζωσε) στο πεδίο, με αποτέλεσμα να εξαφανιστούν και αλλοιωθούν στοιχεία. Στην πραγματικότητα υπήρξε περιύβριση νεκρών. Η κυβέρνηση κατηύθυνε τη συζήτηση σε «βολικές» για την ίδια εξηγήσεις και αιτίες για το δυστύχημα – βλέπε από την πρόωρη θεωρία περί «σταθμάρχη» μέχρι τη διαρροή ανακριβών ηχητικών ή και την πρόωρη διαβεβαίωση για το φορτίο, χωρίς να έχουν μιλήσει οι ειδικοί που θα έπρεπε. Με ποιο κίνητρο; Μα, να πάει στις εκλογές τότε με όσο το δυνατόν… «λιγότερα Τέμπη»! Καθόλου αμελητέο κίνητρο.
Αφού (δι)έπραξε όλα αυτά και ταυτόχρονα έχοντας καίριες ευθύνες (αδιαμφισβήτητες πολιτικές και ελεγχόμενες ποινικές), έκανε τα πάντα για να τις αποσείσει. Όλες. Και τις πολιτικές και τις όποιες ποινικές. Παρέμβηκε στη Δικαιοσύνη, δυσχέρανε την έρευνα – ακόμα τώρα η Αστυνομία αναζητά αρχεία και κάνει εφόδους – έκανε μία καταγέλαστη και προσβλητική για τη Βουλή και την κοινωνία εξεταστική επιτροπή, αρνήθηκε την προανακριτική για το πόρισμα της Ευρωπαίας εισαγγελέως, άφησε τα στελέχη της να προσβάλουν κυνικά και χυδαία τους συγγενείς των θυμάτων.
Η συγκάλυψη δεν αφορά στο τι μετέφερε και τι όχι το εμπορικό τρένο. Αλλά σε μία αλληλουχία ενεργειών με σκοπό να μην αναλάβει ποτέ το πραγματικό πολιτικό κόστος και να αποφύγει τις όποιες ποινικές ευθύνες για παραλείψεις και παράνομες ενέργειες.

Και ένα (Ένατο) κρίσιμο ερώτημα: Τι κερδίζει (ή τη ελπίζει να κερδίσει) η κυβέρνηση με την φασαρία των δύο βίντεο;
Είναι τόσο προφανώς ότι χρησιμοποιούνται τα βίντεο ως επικοινωνιακό και πολιτικό σωσίβιο, που δεν χρειάζεται ειδική ανάλυση:
– Πρώτον, προκαλεί αμφιβολίες για τα συμβάντα και τις συνθήκες του δυστυχήματος. Με πρόσχημα ότι «διαψεύδεται» όπως λέει, η θεωρία περί παράνομου φορτίου, επιχειρεί να παρακάμψει όλες τις επικρίσεις περί συγκάλυψης. Και να αποδώσει όλη την κριτική που δέχεται σε… «θεωρίες συνομωσίας» δήθεν.
-Δεύτερον, φαίνεται να προκαλεί νέα καθυστέρηση στα πορίσματα του καθηγητή ΕΜΠ, Κοτρώνη και του Οργανισμού Διερεύνησης Σιδηροδρομικών και Αεροπορικών Ατυχημάτων. Και τα δύο πορίσματα δεν φαίνονταν ότι βολεύουν τις κυβερνητικές θεωρίες.
-Τρίτο μετατοπίζει τη συζήτηση σε ένα μόλις σημείο στα περί συγκάλυψης και προσπαθεί να αφήσει όλα τα υπόλοιπα απέξω.
Κεντρικός, βασικός σκοπός της αυτή την ώρα; Να αποθαρρύνει τη συμμετοχή του κόσμου στις μεγάλες διαδηλώσεις που ετοιμάζονται για τις 28 Φεβρουαρίου, στην επέτειο των δύο χρόνων από το έγκλημα.
Πηγή: www.topontiki.gr