ταξί (Eurokinissi)
Τα …σπαθιά από τα θηκάρια βγάζουν οι αυτοκινητιστές ταξί στον απόηχο του προβληματικού εκλογικού αποτελέσματος
Τα …σπαθιά από τα θηκάρια βγάζουν οι αυτοκινητιστές ταξί στον απόηχο του προβληματικού εκλογικού αποτελέσματος για την κυβέρνηση και ενόψει και του ανασχηματισμού, ο οποίος αναμένεται την ερχόμενη εβδομάδα.
Το Συνδικάτο Αυτοκινητιστών Ταξί Αττικής (ΣΑΤΑ) απευθύνθηκε με ανοιχτή επιστολή απευθείας στον Πρωθυπουργό της χώρας, Κυριάκο Μητσοτάκη, «καρφώνοντας» ευθέως την ηγεσία των υπουργείων Υποδομών και Μεταφορών και Οικονομικών για πράξεις, παραλείψεις και «πολιτικές που εφαρμόζουν για τον κλάδο μας, μας και οδηγούν σε οικονομική εξαθλίωση και σε επαγγελματικό αδιέξοδο».
Στο κάδρο των ευθυνών ο ΣΑΤΑ τοποθετεί ονομαστικά την υφυπουργό Μεταφορών, Χριστίνα Αλεξοπούλου και τον γενικό γραμματέα Μεταφορών, Γιάννη Ξιφαρά καθώς και τον υπουργό Οικονομικών, Κωστή Χατζηδάκη όσον αφορά τον φορολογικό νόμο για τους ελεύθερους επαγγελματίες, ενώ δεν κάνει καμία ονομαστική αναφορά στον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστο Σταικούρα.
Την ίδια στιγμή στο υπουργείο πληθαίνουν τα ραντεβού με τους εκπροσώπους της Uber, ενώ έχει προηγηθεί πριν λίγο διάστημα και η δημοσιοποίηση των αποτελεσμάτων έρευνας με επικεφαλής τον καθηγητή του ΕΜΠ, Γιώργο Γιαννή, με την οποία ουσιαστικά ζητείται άρση των εμποδίων ώστε να επιτραπεί να αναπτυχθούν υπηρεσίες ridesharing με οδηγό.
Άλλωστε και η ίδια η υφυπουργός Μεταφορών ανέφερε σε πρόσφατη συνάντηση με δημοσιογράφους ότι το υπουργείο καταρτίζει νομοσχέδιο για τις μεταφορές χωρίς να υπεισέλθει σε περισσότερες λεπτομέρειες. Άγνωστο παραμένει εάν τα σχέδια αυτά θα υλοποιηθούν τελικά. Στόχος, πάντως, φαίνεται ότι είναι να δοθεί χώρος και σε άλλου τύπου μεταφορές «να μπει μια τάξη στις επιβατικές μεταφορές καθώς πρέπει να μάθουμε να συνυπάρχουμε με όλους», όπως είχε πει χαρακτηριστικά η κυρία Αλεξοπούλου στην τελευταία συνάντησή της με εκπροσώπους του ΣΑΤΑ.
«Η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Μεταφορών (Χριστίνα Αλεξοπούλου, Ιωάννης Ξιφαράς) δεν έδειξε καμία διάθεση ούτε καν να συζητήσει τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι ταξιτζήδες της Αθήνας. Εδώ και μήνες δήλωσε δημόσια ότι υπάρχει ένα σχέδιο για το ταξί, για το οποίο όμως δεν έχουμε την παραμικρή πληροφόρηση. Συζητά όμως τις λεπτομέρειες αυτού του σχεδίου με τους ανταγωνιστές του ταξί (Uber, ενοικιαζόμενα αυτοκίνητα με οδηγό, κ.λ.π)», αναφέρει το Συνδικάτο στην επιστολή του προς τον Πρωθυπουργό.
Εφόσον προχωρήσει, πάντως, το εν λόγω νομοσχέδιο, θα αντικαταστήσει τον νόμο Σπίρτζη του 2018 για τις πλατφόρμες διαμεσολάβησης.
Το ΣΑΤΑ, πάντως, όπως έχει διαμηνύσει πολλάκις ο πρόεδρός του, Θύμιος Λυμπερόπουλος, θα δώσει τη μάχη μέχρις εσχάτων εφόσον επανέλθει το θέμα. Ταυτόχρονα το πλήθος των αυτοκινητιστών ταξί είναι μία υπολογίσιμη δύναμη, την οποία η κυβέρνηση έχει απωλέσει σε σημαντικό βαθμό τα τελευταία χρόνια.
Συνολικά στην Ελλάδα ο αριθμός των ΕΔΧ Ταξί προσεγγίζει τις 30.000, ενώ μόνο στην Περιφέρεια Αττικής υπάρχουν 13.768, στην Κεντρική Μακεδονία 3.279, στη Δυτική Ελλάδα 1.782 και στην Περιφέρεια Πελοποννήσου 1.458, στην Κρήτη 1.285.
Η δυναμική του κλάδου είναι κάτι που γνωρίζει καλά το ΣΑΤΑ, το οποίο απευθυνόμενο στον Πρωθυπουργό επισημαίνει: «Φωνή λαού, οργή θεού». Εξηγεί ότι το ταξί είναι μια υπηρεσία δημόσιου χαρακτήρα, η οποία όμως πλήττεται «με την ανοχή της κυβέρνησης» από τον αθέμιτο ανταγωνισμό των Ε.Ι.Χ και των εφαρμογών των πολυεθνικών εταιριών. «Με τις πολιτικές που ασκεί η κυβέρνησή σας, είναι βέβαιο ότι αυτός ο κλάδος αργοσβήνει. Σας μεταφέρουμε την αγωνία και τον προβληματισμό χιλιάδων επαγγελματιών και ζητάμε άμεσες λύσεις για να εξασφαλιστεί η συνέχεια αυτού του επαγγέλματος. Τόσο ο κ. Χατζηδάκης όσο και η κυρία Αλεξοπούλου έδειξαν τις προθέσεις τους και με τις αποφάσεις ή τις παραλείψεις τους έπληξαν όχι μόνο τον κλάδο μας, αλλά και την αξιοπιστία και το κύρος της κυβέρνησης».
Το ΣΑΤΑ στην επιστολή του στον κ. Μητσοτάκη αναφέρει ένα προς ένα τα προβλήματα του κλάδου και συγκεκριμένα:
- Το αίτημα να επιτραπεί η ελεύθερη διέλευση στις λεωφορειολωρίδες για τα έμφορτα ταξί: «Ρωτήσαμε την κυρία Αλεξοπούλου. Απάντηση δεν πήραμε ποτέ».
- Το αίτημα για αλλαγή της σταθερής τιμής από και προς το Αεροδρόμιο Ελευθέριος Βενιζέλος. «Πέρασαν δύο χρόνια και ακόμη περιμένουμε».
- Ξεκάθαρο και χωρίς γκρίζες ζώνες διαχωρισμό των υπηρεσιών που παρέχει το ταξί, από αυτές που παρέχει το ενοικιαζόμενο αυτοκίνητο με οδηγό. «Ούτε οι υπηρεσίες του υπουργείου γνωρίζουν, πόσα ιδιωτικά αυτοκίνητα κάνουν αστική μεταφορά στην Αθήνα. Ο αριθμός είναι μεγαλύτερος από αυτόν των ταξί, με αποτέλεσμα να κανιβαλίζεται μια επαγγελματική ομάδα υπό την ανοχή ή την αδράνεια του υπουργείου», αναφέρουν οι αυτοκινητιστές.
- Το νέο σύστημα φορολόγησης των επαγγελματιών ταξί, το οποίο χαρακτηρίζουν «άδικο και παράλογο» προσθέτοντας ότι έχει αποκλειστικά εισπρακτικό χαρακτήρα χωρίς να απαντά στη φοροδιαφυγή. Στο κείμενό τους σημειώνουν πως η Ελλάδα είναι η μοναδική χώρα στην οποία δεν προβλέπεται αφορολόγητο όριο για τους αυτοκινητιστές. «Αναφέρουμε επίσης την τριετία που ανεβάζει φορολογική κλίμακα έναν αυτοκινητιστή. Είναι γνωστό σε όλους, πόσο μάλλον στον κ. Χατζηδάκη, που έχει διατελέσει υπουργός Μεταφορών, ότι ο ταξιτζής δεν μπορεί να δημιουργήσει πελατεία, ούτε να προβεί σε εκπτώσεις και προσφορές για την υπηρεσία που παρέχει. Το κόμιστρο είναι ενιαίο για όλους και προκύπτει από Προεδρικό Διάταγμα του κράτους και όχι από ελεύθερη επιλογή των επαγγελματιών».
- Το ΣΑΤΑ υπογραμμίζει ότι οι ελεύθεροι επαγγελματίες φέτος θα καταβάλλουν φόρους αξίας 600 εκ. ευρώ, την ίδια ώρα που η χώρα μας χάνει περίπου 10 δις ευρώ από την μη φορολόγηση των πολυεθνικών.
- Επαναφέρουν το αίτημα προς το Υπουργείο Οικονομικών για παραμονή του συντελεστή ΦΠΑ στο 13% για τις υπηρεσίες που παρέχει το ταξί. Η παράταση που έχει δοθεί μέχρι τώρα λήγει στις 30 Ιουνίου 2024, αλλά έως σήμερα δεν υπάρχει καμία ενημέρωση για το εάν θα δοθεί νέα παρά το γεγονός ότι σε όλες τις επιβατικές μεταφορές ο συντελεστής ΦΠΑ είναι στο 13%.
Την απελευθέρωση υπηρεσιών τύπου Uber προτείνει το ΕΜΠ
Τη δυνατότητα ανάπτυξης υπηρεσιών ridesharing με οδηγό προτείνει έρευνα που διενήργησε ο τομέας Μεταφορών και Συγκοινωνιακής Υποδομής της Σχολής Πολιτικών Μηχανικών του ΕΜΠ με την υποστήριξη της UBER.
Βάσει των αποτελεσμάτων της μελέτης, η παραγγελία διαδρομών με ΙΧ και οδηγό θα μπορούσε να προσελκύσει ημερησίως 647.000 με 772.000 μετακινούμενους. Πρόκειται για κάτι, το οποίο δεν επιτρέπεται σήμερα στην Ελλάδα με τον νόμο του 2018, η ψήφιση του οποίου είχε οδηγήσει στην έξοδο από την ελληνική αγορά την UberX, που είχε κάνει την εμφάνισή της στην Ελλάδα στο τέλος του 2014.
Με τον νόμο 4530/2018, οι πλατφόρμες μίσθωσης διαδρομών (ridehailing) αντιμετωπίζονται ως πάροχοι υπηρεσιών μεταφοράς και όχι ως τεχνολογικές πλατφόρμες.
Να σημειωθεί, πάντως, ότι η FREENOW, ύστερα από σχετικές ερωτήσεις προσφάτως πήρε θέση στο ζήτημα επισημαίνοντας σε ανακοίνωσήτης «παραμένει, από την πρώτη ημέρα λειτουργίας της στην Ελλάδα, πιστή στον κλάδο του ταξί. Δε μας αφορά οποιοδήποτε σενάριο προώθησης της λειτουργίας υπηρεσιών ride sharing (ενοικίαση EIX με οδηγό)», ανέφερε.
Προσέθεσε ότι καλεί όλες τις άμεσα ενδιαφερόμενες πλευρές να εργαστούν προς μια κοινή κατεύθυνση εκσυγχρονισμού του θεσμικού πλαισίου, προκειμένου το ταξί να γίνει περισσότερο ανταγωνιστικό ως υπηρεσία, περισσότερο κερδοφόρο για τους οδηγούς και ποιοτικότερο μέσο μεταφοράς για τους επιβάτες.
Αριθμός ταξί στην Ελλάδα
ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ |
ΑΡ. ΕΔΧ ΤΑΧΙ |
ΑΤΤΙΚΗΣ |
13.768 |
ΒΟΡ. ΑΙΓΑΙΟΥ |
474 |
ΝΟΤ. ΑΙΓΑΙΟΥ |
840 |
ΙΟΝΙΩΝ ΝΗΣΩΝ |
492 |
ΚΡΗΤΗΣ |
1.285 |
ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΥ |
1.458 |
ΔΥΤ. ΕΛΛΑΔΟΣ |
1.782 |
ΗΠΕΙΡΟΥ |
649 |
ΣΤΕΡΕΑΣ ΕΛΛΑΔΟΣ |
1.241 |
ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ |
1.105 |
ΔΥΤ. ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ |
504 |
ΚΕΝΤ. ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ |
3.279 |
ΑΝΑΤ. ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ-ΘΡΑΚΗΣ |
998 |
ΣΥΝΟΛΑ |
27.875 |