Ναυάγιο στην Πύλο: Από 20 έως 40 ετών οι 9 Αιγύπτιοι διακινητές, βαρύτατες οι κατηγορίες – Οι εκτιμήσεις για τους αγνοούμενους

POOL/ΓΙΑΝΝΗΣ ΛΙΑΚΟΣ/EUROKINISSI & ΛΙΜΕΝΙΚΟ ΣΩΜΑ-ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΑΚΤΟΦΥΛΑΚΗ/EUROKINISSI

Ναυάγιο στην Πύλο: Από 20 έως 40 ετών οι 9 Αιγύπτιοι διακινητές, βαρύτατες οι κατηγορίες – Οι εκτιμήσεις για τους αγνοούμενους

Παραμένει η σύγχυση για τον αριθμό των μεταναστών στο αλιευτικό σκάφος

Πιο συγκεκριμένα, η Λιμενική Αρχή Καλαμάτας με τη συνδρομή των στελεχών της Διεύθυνσης Ασφαλείας και Προστασίας Θαλασσίων Συνόρων (ΔΑΠΘΑΣ), σε συνεργασία ως προς την έρευνα με το κινητό γραφείο επιχειρήσεων (Mobile Office) της EUROPOL, από την οποία ζητήθηκε η συνδρομή της στο πλαίσιο του Εθνικού Σχεδίου Επιχειρήσεων (ΕΣΕ), συνέλαβε εννέα άνδρες που βρίσκονται ανάμεσα στους 104 διασωθέντες. Είναι Αιγύπτιοι ηλικίας 26, 21, 40, 36, 32, 26, 22, 29 και 20 ετών, μέλη του πληρώματος του πλοίου οι οποίοι είχαν διακριτούς ρόλους στη μεταφορά των υπολοίπων.

Συνελήφθησαν για παράνομη είσοδο στη χώρα, για παράνομη διακίνηση αλλοδαπών, κατά παράβαση του Ν. 3386/2005 και του Ν. 4251/2014 όπως ισχύουν, καθώς επίσης και των άρθρων 187 (εγκληματική οργάνωση), 277 (πρόκληση ναυαγίου), 302 (ανθρωποκτονία από αμέλεια) και 306 (έκθεση ζωής σε κίνδυνο) του Π.Κ.

Υπό το συντονισμό του Ενιαίου Κέντρου Συντονισμού Έρευνας και Διάσωσης του Λιμενικού Σώματος – Ελληνικής Ακτοφυλακής, έχουν διασωθεί μέχρι στιγμής 104 άτομα και έχουν ανασυρθεί 78 σοροί.

Οι έρευνες για τον εντοπισμό αγνοουμένων στην ευρύτερη θαλάσσια περιοχή συνεχίστηκαν καθ’ όλη τη διάρκεια της νύχτας χωρίς αποτελέσματα. Συμμετείχαν μία Φρεγάτα του Πολεμικού Ναυτικού και από 2 έως 9 παραπλέοντα πλοία. Τα πλωτά του Λιμενικού θα αρχίσουν σήμερα το πρωί τις έρευνες.

Το ότι για σχεδόν δύο ημέρες δεν έχει εντοπιστεί ούτε ένας αγνοούμενος κάνει τους αρμόδιους απαισιόδοξους για τη συνέχεια και αυξάνει τους φόβους ότι έχει συμβεί ίσως το πιο πολύνεκρο ναυάγιο στη Μεσόγειο. Κανείς δεν είναι σε θέση να γνωρίζει πόσοι ήταν οι επιβαίνοντες με ακρίβεια. Ίσως μόνο οι διακινητές να έχουν εικόνα οι οποίοι ανακρίνονται. Έχει ακουστεί από μαρτυρίες διασωθέντων, οι οποίοι όμως δεν μπορούν να έχουν ξεκάθαρη εικόνα, ότι επέβαιναν από 500 έως και 750 άτομα.

Η τραγική εικόνα που σχηματίζεται είναι ότι μεγάλος αριθμός μετανάστες, κυρίως γυναίκες και παιδιά ήταν κλειδωμένοι στο αμπάρι του σιδερένιου αλιευτικού και αν συμβαίνει αυτό το μοιραίο σκαρί τους πήρε μαζί του στον υγρό τάφο, στο βαθύτερο σημείο της Μεσογείου. 100παδες ψυχές στοιβαγμένες και κλειδωμένες σε έναν χώρο 30-40 τετραγωνικών μέτρων.

Όπως υπογραμμίζουν στελέχη του Λιμενικού στο protothema.gr, είναι μία τακτική που ακολουθούν οι διακινητές προκειμένου να έχουν πιο εύκολα υπό έλεγχο τον μεγάλο αριθμό μεταναστών και να αποφεύγουν τις αναταραχές μέσα στο σκάφος.

Modus Operandi

Όπως επισημαίνουν στελέχη του Λιμενικού, το modus operandi για τη μεταφορά μεταναστών από τη Λιβύη στην Ιταλία βρίσκεται σε εξέλιξη τα τελευταία 2-3 χρόνια και οι παράνομες μεταφορές αυξάνουν όσο κυλάει ο χρόνος. Τους τελευταίους τρεις μήνες έχουν εντοπιστεί 10 τέτοιου είδους μεταφορές.

Όπως επισήμανε ο επικεφαλής της Frontex η λύση ώστε να σταματήσουν οι μεταφορές μεταναστών πρέπει να δοθεί από ψηλά.

«Δεν πρόκειται να λυθεί το ζήτημα μόνο επιχειρησιακά. Χρειάζεται πρόληψη. Οι Βρυξέλλες πρέπει επιτέλους να λάβουν μέτρα, να σπάσουν αβγά» υποστηρίζουν στελέχη της Frontex και του Λιμενικού. Ένα πρώτο μέτρο θα ήταν να μην έχουν δικαίωμα να ζητήσουν πολιτικό άσυλο όσοι μεταφέρονται παράνομα στην Ευρώπη, ώστε να λειτουργήσει αποτρεπτικά».

Για την έρευνα και διάσωση επισημαίνεται και όσα λέχθηκαν γιατί δεν επενέβη το Λιμενικό να σταματήσει τον πλου του θανάτου, αναφέρεται από κύκλους του Λιμενικού ότι «με τη βία δεν μπορούν να παρέμβουν. Δεν προβλέπεται από καμία διεθνή σύμβαση».

Το περιστατικό στην Κρήτη

Κύκλοι του Λιμενικού ανέφεραν στο protothema.gr ότι εφόσον δεν ζήτησαν βοήθεια και πόσο μάλλον δεν δέχτηκαν τη βοήθεια που τους προσφέρθηκε δεν μπορούσαν να κάνουν κάτι περισσότερο από το να παρακολουθούν το σκάφος που έπλεε στα διεθνή ύδατα.

Ως παράδειγμα για το τι θα είχε συμβεί εάν δέχονταν βοήθεια έφεραν το περιστατικό που εκτυλισσόταν με άλλους μετανάστες στην Κρήτη την ώρα που εξελισσόταν η τραγωδία ανοικτά της Πύλου. Εκεί 80 μετανάστες ζήτησαν τη συνδρομή του Λιμενικού και διεσώθησνα όλοι αν και οι καιρικές συνθήκες ήταν άσχημες με τους ανέμους να πνέουν με ένταση 6 μποφόρ. Έχουν συλληφθεί δύο διακινητές.

Τις βραδινές ώρες την 13/06/23, οι Λιμενικές Αρχές Αγίας Γαλήνης και Παλαιόχωρας για ύπαρξη ιστιοφόρου σκάφους σε δυσχερή θέση, στη θαλάσσια περιοχή “ΤΣΟΥΤΣΟΥΡΑ” Ηρακλείου Ν-ΝΔ ν. Κρήτης, με ικανό αριθμό επιβαινόντων.

Άμεσα για την περιοχή απέπλευσαν ένα περιπολικό σκάφος Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ. καθώς και ένα ναυαγοσωστικό σκάφος Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ., το οποίο εντόπισε το ανωτέρω ιστιοφόρο σκάφος και το συνόδευσε με ασφάλεια στους Καλούς Λιμένες ν. Κρήτης. Στο πλοίο επέβαιναν συνολικά 80 αλλοδαποί, όλοι καλά στην υγεία τους, 79 εκ ων οποίων μεταφέρθηκαν στο Ηράκλειο (αίθουσα λιμενεργατών Ηρακλείου), ενώ μία εγκυμονούσα εξ΄ αυτών, έχει μεταφερθεί προληπτικά στο Γενικό Νοσοκομείο Ηρακλείου. Κατά δήλωση των επιβαινόντων, εκίνησαν πρώτες πρωινές ώρες της 10/06/2023 από τη περιοχή της Αττάλειας Τουρκίας με προορισμό την Ιταλία.

Το εν λόγω ιστιοφόρο, μετά την αποβίβαση των επιβαινόντων, παρουσίασε εισροή υδάτων και παρά τις προσπάθειες αποκατάστασης της ζημιάς, βυθίστηκε κατά τη ρυμούλκηση του σε ασφαλή περιοχή, χωρίς να διαπιστωθεί θαλάσσια ρύπανση.

Από το Κεντρικό Λιμεναρχείο Ηρακλείου, που διενεργεί την προανάκριση συνελήφθησαν δύο (02) αλλοδαποί, για παράβαση του άρθρου 83 Ν. 3386/05 “Παράνομη είσοδος στη χώρα”, του άρθρου 30 Ν. 4251/14 “Διευκόλυνση” σε συνδυασμό με το άρθρο 45 Π.Κ. “Συναυτουργία”, του άρθρου 306 Π.Κ. “Έκθεση” και του άρθρου 187 Π.Κ. “Εγκληματική οργάνωση”.

Exit mobile version