24 Νοεμβρίου, 2024

Έκπληξη στα σούπερ μάρκετ: Ποιοι απειλούν Βασιλόπουλο, Σκλαβενίτη, LIDL και Μασούτη

Συναγερμός στις μεγάλες αλυσίδες Σούπερ μάρκετ που δεν θέλουν να χάσουν τη μάχη των μίνι μάρκετ. Πώς οι εταιρείες διανομής φαγητού πάνε να «χτυπήσουν» το «φιλέτο» των 8 δισ. ευρώ;

Έκαναν το disrupt στον χώρο του φαγητού, φτάνοντας μέσα σε λίγα χρόνια με τις ψηφιακές πλατφόρμες τους να θεωρούνται απαραίτητοι συνεργάτες για τα καταστήματα της εστίασης.

Επεκτάθηκαν στις παραδόσεις κάθε είδους προϊόντων, από είδη ζαχαροπλαστείου και φούρνων έως περιπτέρων και σούπερ μάρκετ.

Και τώρα ετοιμάζονται να μπουν σε μια αγορά που τζιράρει περίπου 8 δισ. ευρώ τον χρόνο στήνοντας τα δικά τους μίνι μάρκετ και λανσάροντας τις σχετικές υπηρεσίες στις δημοφιλείς πλατφόρμες τους.

Ηδη η Online Delivery A.E., υπό τον κ. Παμίνο Κυρκίνη, γνωστή για την πλατφόρμα efood, και η Wolt Υπηρεσίες Παροχής Φαγητού Α.Ε. υπό τον κ. Δημήτρη Καρέλο, γνωστή για την ομώνυμη πλατφόρμα, κάνουν τις πρώτες τους κινήσεις προς αυτή την κατεύθυνση.

Κινήσεις οι οποίες αναμένεται να προκαλέσουν τεκτονικές αλλαγές σε μια αγορά την οποία διεκδικούν και τα σούπερ μάρκετ μέσα από μικρότερα καταστήματα, τα λεγόμενα convenience stores (καταστήματα ευκολίας).

Η efood έχει ήδη στήσει το πρώτο «dark store», ένα κατάστημα-αποθήκη που εξυπηρετεί την περιοχή της Αγίας Παρασκευής στην Αττική. Το πλάνο, όπως εξηγεί ο κ. Κυρκίνης, είναι εντός διμήνου-τριμήνου να καλυφθούν όλες οι περιοχές της Αττικής.

Σε δεύτερη φάση θα ακολουθήσει η Θεσσαλονίκη. Εξάλλου οι συμφωνίες με χονδρεμπόρους για την προμήθεια προϊόντων περιπτέρου και μίνι μάρκετ έχουν γίνει ήδη, σε πολλές περιοχές έχουν βρεθεί ή αναζητούνται ακίνητα, όπως επίσης και έχουν ανοίξει πολλές νέες θέσεις εργασίας για delivery.

Οι χρήστες στο efood market θα μπορούν να επιλέξουν ανάμεσα σε 1.000+ προϊόντα, από σνακ και είδη περιπτέρου μέχρι φρέσκα φρούτα, λαχανικά και γαλακτοκομικά. Η υπηρεσία θα είναι διαθέσιμη από τις 08.30 έως τις 22.30, καθημερινά αλλά και Σαββατοκύριακα.

Το μοντέλο αυτό το γνωρίζει καλά και η Wolt, αφού το έχει εφαρμόσει η μητρική εταιρεία εδώ και περίπου έναν χρόνο στη φινλανδική αγορά, όπου έχει βάση. Και όπως φαίνεται, σχεδιάζει να το αναπτύξει και στην ελληνική.

Ηδη τον περασμένο μήνα η θυγατρική στην Ελλάδα, Wolt Υπηρεσίες Παροχής Φαγητού Α.Ε. ανακοίνωσε τη σύσταση μιας νέας εταιρείας, 100% θυγατρικής, της Wolt Market Greece Μ.ΙΚΕ, που θα αποτελέσει και την εταιρική ομπρέλα πίσω από την είσοδο του ομίλου στην διανομή προϊόντων παντοπωλείου στην Ελλάδα.

Το Wolt Market λειτούργησε το πρώτο κατάστημα στο Ελσίνκι τον περασμένο Σεπτέμβριο και πλέον μέσα σε μικρό διάστημα έχουν φτάσει σε τρία σημεία, δύο στη φινλανδική πρωτεύουσα και ένα στο Τούρκου.

Εχει την όψη ενός μικρού σούπερ μάρκετ, που όμως δεν μπορούν να το επισκέπτονται πελάτες.

Οι τελευταίοι αποστέλλουν τις παραγγελίες τους ηλεκτρονικά στην εφαρμογή της Wolt (με τον ίδιο τρόπο που κάνουν και την παραγγελία για delivery σε εστιατόρια) και οι υπάλληλοι του καταστήματος την παραλαμβάνουν και στη συνέχεια συγκεντρώνουν και συσκευάζουν τα προϊόντα για τον πελάτη. Τα ψώνια παραλαμβάνει ο συνεργάτης-μεταφορέας της Wolt και τα παραδίδει σε διάστημα περίπου μισής ώρας στον πελάτη.

Σύμφωνα με πληροφορίες, το ελληνικό ψηφιακό κατάστημα θα διαθέτει πάνω από 1.000 κωδικούς. Η εταιρεία βρίσκεται αυτό το διάστημα σε τελικές συζητήσεις με προμηθευτές, ενώ έχει ξεκινήσει ήδη την αναζήτηση υπευθύνου και προσωπικού για το «dark store» που στήνει.

Το ερώτημα πλέον είναι εάν στο νέο εγχείρημα με το οποίο προσπαθούν η Online Delivery και η Wolt να «ξεκλειδώσουν» μια νέα αγορά θα ακολουθήσει και η άλλη ανερχόμενη δύναμη στον ευρύτερο χώρο των παραδόσεων delivery, η ΒΟΧ του ομίλου Cosmote υπό τον κ. Μιχάλη Τσαμάζ.

Και τούτο διότι το μοντέλο το οποίο έχουν χρησιμοποιήσει ως τώρα οι συγκεκριμένες εταιρείες στο delivery, όπως αυτό έχει επεκταθεί πέραν του φαγητού (από προϊόντα σούπερ μάρκετ και ζαχαροπλαστείων ως περιπτέρων και φούρνων), έχει πολύ μεγάλα περιθώρια κέρδους.

Ενδεικτικά, η Online Delivery με βάση τις τελευταίες δημοσιευμένες οικονομικές καταστάσεις είχε το 2019 κύκλο εργασιών 43,17 εκατ. ευρώ (από 28,78 εκατ. ευρώ το 2018), καθαρή κερδοφορία 16,8 εκατ. ευρώ (από 10,3 εκατ. το 2018), η καθαρή της θέση ήταν 19,3 εκατ. ευρώ και παράλληλα δεν είχε τραπεζικό δανεισμό!

Πληροφορίες του «business stories» αναφέρουν ότι το 2020, λόγω της πανδημίας που έδωσε τεράστια ώθηση στα ψηφιακά κανάλια πώλησης, οι εργασίες της Online Delivery σχεδόν διπλασιάστηκαν.

Πολλαπλάσια των 3 εκατ. ευρώ που είχε εμφανίσει κατά την πρώτη χρήση της στην Ελλάδα, το 2019, αναμένεται να εμφανίσει για το 2020 και η Wolt. Και τούτο διότι την πρώτη χρονιά λειτουργίας η δραστηριότητά της ήταν περιορισμένη.

Πλέον με τη νέα επέκτασή τους στο αποκαλούμενο «q-commerce» (γρήγορο εμπόριο), στον στόλο και στις last mile παραδόσεις, οι εταιρείες πίσω από τις δημοφιλείς ψηφιακές πλατφόρμες επιχειρούν να ανοίξουν ένα παράθυρο σε μια νέα αγορά, διεκδικώντας σημαντικά μερίδια από την πίτα της που φτάνει τα περίπου 8 δισ. ευρώ τον χρόνο.

Reduce bounce rates