Αυτό είναι το νέο Fuel Pass: Περισσότεροι δικαιούχοι, περισσότερα χρήματα. Πώς συνδέεται με τον ΕΝΦΙΑ
Ιδιοκτήτες που έσπευσαν να πληρώσουν εφάπαξ, χρηματοδοτούν τις αυξήσεις στο νέο επίδομα βενζίνης Fuel pass – Τι σημαίνει για τα κρατικά ταμεία και την τσέπη μας κάθε 10 ευρώ επάνω ή κάτω στο φυσικό αέριο
“Ουρανοκατέβατα έσοδα” 1,2 δισεκατομμύρια ευρώ από φόρους τον Μάιο, εκ των οποίων 800 εκατομμύρια αφορούν πληρωμές του ΕΝΦΙΑ, λύνουν τα χέρια της κυβέρνησης για να εξαγγείλει ένα «πιο γενναίο» πακέτο μέτρων στήριξης της αγοράς των καυσίμων, το οποίο θα ανακοινωθεί την ερχόμενη εβδομάδα από το οικονομικό επιτελείο.
Μόνο τυχαία δεν ήταν τελικά η αποστροφή κορυφαίου αξιωματούχου της κυβέρνησης που προ ημερών σχολίαζε πως «μειώσαμε 30% το ΕΝΦΙΑ των πολιτών και άλλους φόρους, ώστε να μένουν λεφτά στην τσέπη» και να πληρώνουν τα καύσιμα κ.λπ., προκειμένου να δικαιολογήσει την απροθυμία του για μείωση του Ειδικού Φόρου στα καύσιμα.
Ο μικρότερος ΕΝΦΙΑ οδήγησε περισσότερους ιδιοκτήτες «στο ταμείο» αφού έσπευσαν και πλήρωσαν 699 εκατ. ευρώ για ολική εξόφληση «μια και έξω».
Μαζεύτηκαν έτσι χρήματα για να δοθεί ένα μεγαλύτερο επίδομα, και σε περισσότερους.
Πόσοι πήγαν… πρατήριο
Σύμφωνα με το υπουργείο Οικονομικών περίπου 2,3 εκατομμύρια ιδιοκτήτες ΙΧ, από τους συνολικά 3 εκατομμύρια δυνητικά δικαιούχους, έκαναν χρήση του Fuel Pass ως τις 10 Ιουνίου και μοιράστηκαν 116 εκατομμύρια ευρώ συνολικά ή έως 60 ευρώ ο καθένας.
Και για την επόμενη εβδομάδα σχεδιάζεται να ανακοινωθεί Fuel Pass 2 για μεγαλύτερα ποσά ή και περισσότερους δικαιούχους.
Ο πρώτος γύρος επιδότησης καυσίμων είχε δύο σοβαρά προβλήματα: κατ’ αρχήν απέκλειε οικογένειες με μεσαία εισοδήματα, ύψους 30.000 -45.000 ευρώ. Κατά δεύτερον, χιλιάδες δικαιούχοι έπεσαν τελικά στην… παγίδα του NFC και έχασαν την επιδότηση (που πήραν “στα χαρτιά”) μόνο και μόνον επειδή το κινητό τηλέφωνό τους δεν υποστηρίζει ανέπαφες πληρωμές με άυλη ψηφιακή κάρτα.
Για αυτό και το 80% των δικαιούχων –και πολύ σοφά- έκανε χρήση του τραπεζικού λογαριασμού ΙΒΑΝ, αντί του «ψηφιακού πορτοφολιού» που η κυβέρνηση ήθελε να τους κάνει να αποκτήσουν.
Ο δεύτερος γύρος επιδομάτων για πρατήρια καυσίμων αναμένεται να έχει αυξημένο ποσό ενίσχυσης (αντί 30-50 ευρώ που ίσχυσε) ή και μεγαλύτερο εύρος δικαιούχων.
«Βαρόμετρο» το φυσικό αέριο
Παραδόξως πάντως, εκτός από τα αυξημένα φορολογικά έσοδα, μία άλλη παράμετρος που δημιουργεί ή περιορίζει τον «χώρο» για παροχές και μέτρα, είναι και η πορεία της τιμής του φυσικού αερίου.
Για κάθε 10 ευρώ ανόδου της θερμικής μεγαβατώρας διεθνώς στο Φυσικό αέριο, η κυβέρνηση χρειάζεται να βρίσκει 40-50 εκατομμύρια ευρώ το μήνα (500-600 εκατ. ευρώ ετησίως) για να «σβήσει τη φωτιά» στους λογαριασμούς ρεύματος –και όχι μόνον.
Αυτό λειτουργεί και αντίστροφα: όταν πέφτει η τιμή διεθνώς κατά 10 ευρώ, παίρνει «ανάσα» 40-50 εκατ. ευρώ ο κρατικός προϋπολογισμός. Αυτό συνέβη το Μάιο, που η τιμή του έπεσε σχεδόν στα 80 ευρώ.
Παρά τα χαμόγελα όμως, γρήγορα «πέταξε» ξαφνικά στα 101 ευρώ και πάλι. Αν και κινείται πλέον στα 90-100 ευρώ, υπάρχουν και μαύρες προβλέψεις από την ΕΚΤ για άλμα τιμών μέχρι και στα …250 ευρώ!
Μια τέτοια εξέλιξη φυσικά θα τίναζε στον αέρα κάθε σχεδιασμό για επιδόματα, αλλά και ολόκληρο τον κρατικό προϋπολογισμό ακόμα.