15 Μαΐου, 2025

Τι γιορτάζουμε την Κυριακή του Πάσχα – Ο «Εσπερινός της Αγάπης» και τα αναστάσιμα έθιμα

«ΤουελληνικούγένουςηΛαμπρήανατέλλεικαιδύειενθορυβώδεικαιυπερτάτηαγαλλιάσει»γράφειοΑλέξανδροςΠαπαδιαμάντηςγιατοΕλληνικόΠάσχα,πουσηματοδοτείτηλύτρωσηαπότηναμαρτίακαιτοπέρασμααπότονθάνατοστηζωή.

Μετάτο«δεύτελάβετεφως»καιμόλιςακουστείτο«ΧριστόςΑνέστη!»,οτόποςσείεταιαπόταβεγγαλικά

Απότηναγωνία,τονπόνο,τηθλίψητωνΠαθώνκαιτηςΣταύρωσης,περνάμεστηναγαλλίασηκαιτηνελπίδαπουφέρνειηΑνάστασητουΧριστού.ΠρόκειταιγιατησημαντικότερηγιορτήτηςΟρθοδοξίας,ηοποίαστηνΕλλάδασυνοδεύεταιαπότακαθιερωμέναέθιμακαιλαϊκέςπαραδόσεις,αλλάκαιαπόάλλαόχιτόσογνωστά.

ΗλέξηΠάσχαείναιελληνικήαπόδοσητηςεβραϊκήςλέξηςpâsahπουσημαίνειδιάβασηκαιηοποίακαθιερώθηκεσεανάμνησητηςαπελευθέρωσηςτωνΙσραηλιτώναπότηναιγυπτιακήαιχμαλωσία,μέσωτηςθαυματουργούδιάβασηςτηςΕρυθράςΘάλασσαςυπότονΜωυσήμετουςστρατιώτεςτουΦαραώνατουςκαταδιώκουν.

ΠαρόμοιαγιορτήείχανοιΑιγύπτιοιμετοόνομαpisahκαισχετιζότανμετοπέρασματουηλίουαπότονΙσημερινό(γιορταζότανηισημερία,πουήτανουσιαστικάγιορτήτηςάνοιξης).

ΣτουςΧριστιανούς,τοΠάσχασχετίστηκεμετηνΑνάστασητουΘεανθρώπου.ΟΧριστόςθυσιάστηκετηνημέρατουεβραϊκούΠάσχα,πουεκείνοτοέτοςέτυχεΣάββατοκαιαναστήθηκεμετάτοΣάββατο,«τημιάτωνσαββάτων»,δηλαδήτηνπρώτηημέρατηςεβδομάδαςπουγι’αυτότονλόγοονομάστηκεΚυριακή.

«Δεύτελάβετεφως»

ΣτιςεκκλησίεςανάτηνΕλλάδα,απότις11τοβράδυτουΜεγάλουΣαββάτουτελείταιηακολουθίατηςΠαννυχίδοςπουολοκληρώνεταιμετο«Δεύτελάβετεφως»καιηπανηγυρικήΛειτουργίατουΠάσχα.

ΟιπιστοίανάβουντιςλαμπάδεςτουςμετοΆγιοΦως,μετάτηνπρόσκλησητουιερέα«δεύτελάβετεφως»καιμόλιςακουστείτο«ΧριστόςΑνέστη!»,οτόποςσείεταιαπόταβεγγαλικά,τιςκροτίδες,ενώσεκάποιεςπεριοχέςδενλείπουνοιπυροβολισμοίστοναέρα. Οκόσμοςανταλλάσσειτο«φιλίτηςΑγάπης»καιτιςφράσεις«ΧριστόςΑνέστη»και«ΑληθώςοΚύριος», ενώκάποιοιπαραμένουνστηνεκκλησίαγιαναπαρακολουθήσουνολόκληρητηνλειτουργία.

ΤοαπόγευματηςΚυριακήςτελείταιστιςεκκλησίεςο«ΕσπερινόςτηςΑγάπης»ήΔεύτερηΑνάστασηπουσεπολλούςναούςτελείταιτοπρωί.ΔιαβάζεταιπερικοπήαπότοΕυαγγέλιοτουΙωάννη(κ’19-25),πουαναφέρεταιστηνεμφάνισητουΧριστούμετάτηνΑνάστασήτουστουςμαθητέςτου.

ΤοβαθύτερονόηματουΠάσχα

ΗΣταυρικήθυσίατουΙησούδείχνειότιοΘεόςπονάειγιατονάνθρωποκαιταανθρώπιναβάσανα.Γι’αυτόαπόαγάπηπροσφέρειό,τιπιοπολύτιμοέχειγιανασώσειτονίδιοτουτονΥιό.ΜεαυτόντοντρόποθέλησεναδιδάξειτηναντίστασηκαιτηνπάληενάντιαστοΚακό,αλλάκαιτηνέννοιατηςαγάπηςκαιτηδιάθεσητηςπροσφοράςτουεαυτούμαςυπέρτωνπολλών.

Θεωρείταιηγιορτήτηςαγάπης,γιατίοίδιοςοΧριστόςθυσιάστηκεγιατησωτηρίατωνανθρώπων. ΤοαναζωογονητικόφωςτηςΑνάστασηςφέγγειπάνωαπόόλουςμας.Χωρίςεξαιρέσειςκαιαποκλεισμούς.

ΗΑνάστασηείναιτοκέντροτηςορθόδοξηςπίστηςκαιζωής.ΑνοΧριστόςδεναναστήθηκε,είναικενότοκήρυγμάμαςκαιηπίστημας,δήλωνεκατηγορηματικάοΑπόστολοςΠαύλος,πρινμαςδιαβεβαιώσειότιΑληθώςΑνέστηκαιέγινεηαρχήτηςδικήςμαςανάστασης.

Ταβεγγαλικάκαιτοάγιοφως

Ταβεγγαλικά,οικροτίδες,οιμπαλωθιές,δηλαδήοιθόρυβοιμαζίμετοφωςείναιταδύοχαρακτηριστικάστοιχείατηςΑνάστασηςγιατουςλαογράφους.

Τοστοιχείοτουκρότουσυσχετίζεταιμετηδιαδεδομένηστουςλαούςδοξασίαότιέτσιεκδιώχονταιταβλαβεράκαιδαιμονικάπνεύματα,ενώστοφωςτηςΑναστάσεως«αποδίδεταιδύναμις,όχιμόνοαποτρεπτικήτωνκακών,αλλάκαιγονιμοποιός»(Μέγας).

ΜετάτηνΑνάσταση,οιπιστοίμεταφέρουντοάγιοφωςστοσπίτιτους.Σύμφωναμετοέθιμο,στοπάνωμέροςτηςκάσαςτηςεξώπορταςσχηματίζουντοσημάδιτουσταυρούμετονκαπνότουκεριού.

ΣτησυνέχειαανάβουνμετοάγιοφωςτοκαντήλιπουέχουνσταεικονίσματατουσπιτιούκαιφροντίζουννατοκρατούναναμμένοόλοτονχρόνογιανατοανανεώσουνκαιπάλιτηνεπόμενηΑνάσταση. Παλαιότεραλέγεταιότιτσουρούφλιζανμετοάγιοφωςταστείραζώακαιταάκαρπαδέντραγιανατουςμεταδώσουντηγονιμότητα.

ΤοπιογνωστόέθιμομεβεγγαλικάείναιορουκετοπόλεμοςτηςΧίου,έναέθιμοπουέχειτιςρίζεςτουστηντουρκικήκατοχήκαιτατελευταίαχρόνιαπροσελκύειτοενδιαφέροντωνμεγάλωνδιεθνώνμέσωνενημέρωσης.

ΣτοΛεωνίδιοΑρκαδίας,τοβράδυτηςΑνάστασηςγεμίζειοουρανόςαπόφωτεινά«αερόστατα»,ταοποίαανυψώνονταιαπότουςπιστούςκάθεενορίας,ενώστην ΚαλαμάτακαιτηγειτονικήΜεσσήνη,τοαπόγευματηςημέραςτουΠάσχααναβιώνειτοέθιμοτουσαϊτοπόλεμου,πουπηγάζειαπότουςαπελευθερωτικούςαγώνεςτου1821.

Ταδιαγωνιζόμενα«μπουλούκια»,μεπαραδοσιακέςενδυμασίεςκαιοπλισμέναμεσαΐτες,δηλαδήμεχαρτονένιουςσωλήνεςγεμάτουςμπαρούτι,επιδίδονταισεσαϊτοπόλεμοκαιαυτοίπουθαεπικρατήσουνβραβεύονται.

ΣτηνΚω,ενώοιμεγάλοιασχολούνταιμετιςπασχαλινέςδουλειέςκαιτονεκκλησιασμό,ταπαιδιάπαίρνουνμεγάλακλειδιάαπόεκείναπουείχανοιπαλιέςκλειδαριές,δένουνμεένασχοινίτοκλειδίμεμπαρούτικαιβάζουντοκαρφίστηντρύπατουκλειδιού.ΤοβράδυτηςΑνάστασηςτοχτυπούνδυνατάστοντοίχογιαναεκπυρσοκροτήσει.Άλλοικόβουνμακριέςλωρίδεςχαρτιού,βάζουνστηνάκρητηςκάθελωρίδαςμπαρούτικιέναφιτίλι,τηντυλίγουντριγωνικά,ώστεναπροεξέχειτοφιτίλιπουτοανάβουντηνώραπουοπαπάςλέειτο«ΧριστόςΑνέστη».

ΣτηΜήλο,τηνΚυριακήτουΠάσχαπραγματοποιείταιτο«κάψιμοτουΙούδα»,έθιμοπουέχειτιςρίζεςτουστουςπρώτουςχριστιανικούςχρόνους.Τηνίδιαμέραλαμβάνειχώρατοέθιμοτου«μπαρουτιού»στιςαυλέςτωνεκκλησιώντουΑγίουΣπυρίδωνα(Τριοβάσαλος)καιτουΑγίουΓεώργιου(ΠέραΤριοβασάλος).

ΣτηνΚέρκυρα,ηΑνάστασηγίνεταιμετυμπανοκρουσίες,βεγγαλικάκαιπυροτεχνήματα.Οιμπάντες,μόλιςτελειώσειηΑνάσταση,τριγυρνούντηνπόληπαίζονταςεύθυμαεμβατήριακαιοκόσμοςτρέχειξοπίσωτουςτραγουδώντας.

Τοτσούγκρισματωνκόκκινωναυγών

Στοπασχαλινότραπέζικυριαρχείημαγειρίτσα,τοψητόαρνί,τοκόκκινοαυγόκαιτολαμπρόψωμοήλαμπροκουλούρα.

ΤοτσούγκρισματωνπασχαλινώναυγώνσυμβολίζειτηνAνάστασητουXριστού,καθώςτοαυγόσυμβολίζειτηγέννηση,δηλαδήτηζωήκαιτηδημιουργίαπουκλείνειμέσατου.Όπωςτοκέλυφοςτουαυγούσπάσειμετοτσούγκρισμα,έτσικαιτοπασχαλινόαυγόσυμβολίζειτοσπάσιμοτουτάφουτουXριστούκαιτηνAνάστασήTου.

Τοαυγό,βέβαια,σεόλεςσχεδόντιςαρχαίεςκοσμογονίεςσυμβόλιζετηγέννησητουσύμπαντοςκαιτηςζωής.ΧαρακτηριστικόπαράδειγματοσύμβολοτωνορφικώνΜυστηρίωνπουήτανέναφίδιτυλιγμένογύρωαπόένααυγό,πουσυμβόλιζετονκόσμοοοποίοςπεριβάλλεταιαπότοδημιουργικόπνεύμα.Στοεπίπεδοτηςμύησηςκαιτηςφιλοσοφίας,συμβόλιζετοννεόφυτοπουτηστιγμήτηςμύησηςέσπαγετοκέλυφοςτουαυγούκαιέναςκαινούργιοςπνευματικόςάνθρωποςγεννιόταν.

Τοσούβλισματουαρνιού

ΟνομαστόείναιτοΡουμελιώτικοΠάσχαμεεπίκεντροτηΛιβαδειά,τοΠάσχατηςΤρίπολης,ενώκάθεπεριοχήμεέντονοτοκτηνοτροφικόστοιχείογιορτάζειμεξεχωριστότρόποτηνημέρα.

ΗσχετικήπαράδοσηπροέρχεταιαπότοΕβραϊκόΠάσχα,όπουοιπιστοίθυσίαζανένααρνίκαιστησυνέχειατοέτρωγαν.Τοψήσιμοήτοσούβλισματουαρνιούείναιμίαδιαδεδομένησυνήθειασεόλοτονβαλκανικόχριστιανικόκόσμο.

ΣτηΛιβαδειάοικάτοικοιμένουνσχεδόνάγρυπνοιγιαναφτιάξουντον«λάκκο»καιπροτούακόμηξημερώσειέχουνετοιμάσειτοσημείοκαιτονσωρότωνκλαδιών.ΟμεγαλύτεροςτηςοικογένειαςήτηςπαρέαςκάνειτονσταυρότουκαιανάβειτηφωτιάμετηλαμπάδατηςΑνάστασης.Μεαρκετήυπομονή,ηθράκαετοιμάζεταικαιμπαίνουνπάνωτααρνιά.Τοψήσιμοκαιτογλέντικρατούνμέχριαργάτοαπόγευμα,συνοδείατοπικήςμουσικήςκαιάφθονουκρασιού.

ΣτηνΥπάτητηςΦθιώτιδας,οιεκδηλώσειςτοΠάσχαέχουνωςεπίκεντροτοπροαύλιοτουναούτουΑγίουΝικολάου,όπουκάθεχρόνοσυγκεντρώνονταιντόπιοικαιξένοιγιαναχορέψουνστουςρυθμούςτηςελληνικήςδημοτικήςπαράδοσης,συνοδείαντόπιουκρασιούκαιψητών.

ΣτηνΚύθνοαναβιώνειτοέθιμοτηςκούνιας.Στηνκεντρικήπλατείαστήνεταιμιακούνια,στηνοποίακουνιούνταιεναλλάξαγόριακαικορίτσια,ντυμέναμεπαραδοσιακέςστολές.Σύμφωναμετοέθιμο,όποιοαγόρικουνήσειένακορίτσικαιτοαντίθετο,δεσμεύεταιενώπιωνΘεούκαιανθρώπωνγιαγάμο.

ΣτηΣίφνο,τοπασχαλιάτικοαρνίψήνεταιστο«μαστέλο»(πήλινοδοχείο)μεάνηθοκαιντόπιοκόκκινοκρασί.Στοεορταστικότραπέζιθαβρούμε,επίσης,τησπιτικήξινομυζήθρακαιτημελόπιτα,ένατοπικόγλύκισμααπόμέλι,μυζήθρακαιαυγά.

ΣτηνΚέρκυρα,τογλέντιμετάτηνΑνάστασηκρατάειμέχριτοπρωί,μετσιλίχουρδα(τοπικήμαγειρίτσα),κόκκινααυγά,φογάτσες,κολομπίνες(βενετσιάνικηςπροέλευσηςχριστόψωμασεσχήμαπεριστεριού)καιπολύκρασί.Απότις7τοπρωίκάθεεκκλησία,όπωςσυμβαίνεικαιμετουςΕπιταφίους,κάνειπεριφοράτηςΑνάστασηςστουςκεντρικούςδρόμουςτηςπόλης,μεΦιλαρμονικές,σχολεία,προσκόπους,χορωδίες.

Πηγή:www.

Reduce bounce rates