16 Απριλίου, 2024

Ανατροπή στις συναλλαγές μας με όλες τις τράπεζες: Τι αλλάζει, τι είναι το eGov-KYC

Ανατροπή στις συναλλαγές μας με όλες τις τράπεζες: Τι αλλάζει, τι είναι το eGov-KYC

Τράπεζες: Πόσες και πόσες φορές δεν έχετε βρεθεί σε τράπεζες, χάνοντας πολύ χρόνο ενώ ο κίνδυνος μην εξυπηρετηθείτε ήταν ορατός, λόγω της απίστευτης γραφειοκρατίας; Άπειρες!

Ξεκινά από τη Δευτέρα, 12 Απριλίου, η παραγωγική λειτουργία της ηλεκτρονικής εφαρμογής «Know Your Customer» ή «Συστηθείτε» στα ελληνικά, η οποία υπόσχεται να βάλει τέλος στην ταλαιπωρία των πολιτών που έως τώρα έπρεπε να προσκομίσουν σειρά εγγράφων σε Τράπεζες για να πραγματοποιήσουν τις συναλλαγές τους ή να επικαιροποιήσουν τα στοιχεία τους.

Οπως επισημαίνεται στη σχετική απόφαση του υπουργού Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Κυριάκου Πιερρακάκη, η οποία δημοσιεύτηκε στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης σκοπός της ηλεκτρονικής υπηρεσίας eGov-KYC είναι η ψηφιοποίηση των διαδικασιών και των μέσων επαλήθευσης στοιχείων που εφαρμόζονται ως προς τον πελάτη από τα υπόχρεα πιστωτικά ιδρύματα ενώ ορίζεται με λεπτομέρειες η διαδικασία άντλησης από τα πληροφοριακά συστήματα των φορέων του δημοσίου τομέα και διαβίβασης των δεδομένων που απαιτούνται για την εξακρίβωση και την επαλήθευση της ταυτότητας και των στοιχείων επικοινωνίας, της επαγγελματικής δραστηριότητας και των ετήσιων εισοδημάτων των φυσικών προσώπων από τα πιστωτικά ιδρύματα και τους χρηματοπιστωτικούς οργανισμούς.

Στόχος της εφαρμογής είναι να αποτελέσει ένα ψηφιακό κανάλι μεταξύ δημόσιου και ιδιωτικού τομέα, μέσω του οποίου ο ιδιωτικός ο ιδιωτικός τομέας θα μπορεί να αντλεί στοιχεία των πολιτών όταν χρειάζεται με τη συγκατάθεσή τους.

Μεταξύ των στοιχείων αυτών είναι π.χ. το εκκαθαριστικό από το ΤΑΧΙSnet, το οποίο συχνά χρειάζεται να πηγαίνουν οι πελάτες στην τράπεζα με την οποία συνεργάζονται προκειμένου να επικαιροποιηθούν τα στοιχεία τους.

Απαραίτητη προϋπόθεση για όλα αυτά είναι η ρητή και ειδική συγκατάθεση του φυσικού προσώπου, ενώ σε κάθε φορέα θα παρέχονται οι πληροφορίες που αφορούν αποκλειστικά και μόνον τις κατηγορίες των δεδομένων που είναι απαραίτητα για την ολοκλήρωση της συναλλαγής και τίποτα περισσότερο. Επιπλέον η συγκατάθεση δε θα δίνεται άπαξ, αλλά θα ζητείται κάθε φορά που θα απαιτείται άντληση δεδομένων.

Τράπεζες: Πώς λειτουργεί το eGov-KYC

Την ηλεκτρονική υπηρεσία eGov-KYC μπορεί να χρησιμοποιήσει κάθε φυσικό πρόσωπο που διαθέτει ΑΦΜ και κωδικούς TAXISnet.

Οι κατηγορίες των δεδομένων του φυσικού προσώπου που δύνανται να αντλούνται και να διαβιβάζονται είναι οι εξής:

Στοιχεία ταυτότητας (Ονοματεπώνυμο, Πατρώνυμο, Μητρώνυμο, Ημερομηνία γέννησης, Τόπος γέννησης, Ημερομηνία έκδοσης της ταυτότητας, Φωτογραφία ταυτότητας, εφόσον τηρείται στο μητρώο της ΕΛ.ΑΣ,

Αρχή έκδοσης και Αριθμός προηγούμενου Α.Δ.Τ. Τα ονόματα αποτυπώνονται και με λατινικούς χαρακτήρες, εφόσον διατίθενται από το μητρώο της ΕΛ.ΑΣ).

Στοιχεία επικοινωνίας (Εφόσον τα έχει καταχωρήσει στο Εθνικό Μητρώο επικοινωνίας, θα μπορούν να αντλούνται η διεύθυνση διαμονής, η διεύθυνση επικοινωνίας, η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου (e-mail), ο αριθμός κινητού τηλεφώνου και ο αριθμός σταθερού τηλεφώνου, εάν είναι διαθέσιμος. Στην περίπτωση που ο πολίτης δεν έχει καταχωρίσει στο Μητρώο τα στοιχεία επικοινωνίας, θα προτείνεται, μέσω της υπηρεσίας eGov-KYC, η μετάβαση στο Ε.Μ.Επ. για την ενημέρωση του μητρώου).

Στοιχεία εισοδήματος (Με τη διαδικτυακή υπηρεσία μπορεί να αντλείται, βάσει του ΑΦΜ του αιτούντος, το πραγματικό εισόδημά του από όλες τις κατηγορίες εισοδήματος, φορολογούμενο ή απαλλασσόμενο ή φορολογούμενο με ειδικό τρόπο)

Στοιχεία επαγγελματικής δραστηριότητας απασχολούμενου στο Δημόσιο

Στοιχεία επαγγελματικής δραστηριότητας απασχολούμενου με εξαρτημένη σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου

Στοιχεία επαγγελματικής δραστηριότητας επιτηδευματία

Πριν τη χορήγηση της συγκατάθεσης, η υπηρεσία eGov-KYC θα παρέχει στο φυσικό πρόσωπο τη δυνατότητα επισκόπησης των δεδομένων του, ως έχουν κατά την τρέχουσα χρονική στιγμή.

Εφόσον αυτός δώσει ρητή και ειδική συγκατάθεση στην υπηρεσία eGov-KYC, θα ανακατευθύνεται στο περιβάλλον της τράπεζας. Η συγκατάθεση θα ισχύει μόνον για τη διενεργούμενη κάθε φορά άντληση και διαβίβαση δεδομένων και για τη συγκεκριμένη χρονική στιγμή, κατά την οποία χορηγήθηκε.

Εάν το φυσικό πρόσωπο αρνηθεί να χορηγήσει συγκατάθεση για τη διαβίβαση των δεδομένων του, θα ανακατευθύνεται στο περιβάλλον της τράπεζας χωρίς να πραγματοποιηθεί διαβίβαση δεδομένων.

Τράπεζες: Ανακοίνωση για τις συναλλαγές μας
Η πανδημία του κορονοϊού επιμένει στη χώρα μας και έτσι οι ελληνικές τράπεζες προχώρησαν σε μια έκτακτη ανακοίνωση που μας αφορά όλους.

Η Ελληνική Ένωση Τραπεζών ενημερώνει τους συναλλασσόμενους ότι παρατείνεται η ισχύουσα αύξηση του ορίου των ανέπαφων συναλλαγών με κάρτες πληρωμών χωρίς τη χρήση ΡΙΝ στο ύψος των 50 ευρώ έως την 30η Ιουνίου 2021.

Σε συνέχεια της από 21 Δεκεμβρίου 2020 Ανακοίνωσης της ΕΕΤ, οι τράπεζες μέλη της, εφαρμόζοντας έμπρακτα τη δέσμευση διαρκούς συνδρομής τους στον περιορισμό των επιπτώσεων του κορωνοϊού (COVID-19), στη δημόσια υγεία και τη συναλλακτική καθημερινότητα, θα διατηρήσουν το όριο των ανέπαφων (contactless) συναλλαγών καρτών χωρίς τη χρήση ΡΙΝ στο ύψος των 50 ευρώ, έως την Τετάρτη, 30 Ιουνίου 2021.

Σύμφωνα με την ΕΕΤ, από την 30η Μαρτίου 2020 οπότε και υιοθετήθηκε το συγκεκριμένο μέτρο, η ανταπόκριση του συναλλακτικού κοινού υπήρξε καθολική, ελαχιστοποιώντας σημαντικά τη φυσική επαφή των κατόχων καρτών με το πληκτρολόγιο του τερματικού (POS).

Όλες οι συναλλαγές, ανεξαρτήτως ποσού, μπορούν να πραγματοποιούνται ανέπαφα χωρίς παράδοση της κάρτας πληρωμών στον εκάστοτε υπάλληλο του καταστήματος όπου διενεργείται η συναλλαγή. Για συναλλαγές πέραν του ποσού των 50 ευρώ θα εξακολουθήσει να είναι απαραίτητη και να ζητείται η πληκτρολόγηση του ΡΙΝ του στο POS, από τον κάτοχο της κάρτας.

Υπενθυμίζεται, σε κάθε περίπτωση, η ιδιαίτερη προσοχή που πρέπει να επιδεικνύουν οι συναλλασσόμενοι στην ασφαλή φύλαξη της κάρτας τους.